Продовжуючи тему психологічної підтримки пропонуємо добірку вправ спрямованих на підвищення рівня довіри та рівня емоційного благополуччя. Ці вправи можуть стати корисними в групах самодопомоги або при наданні психологічної підтримки в групах.
Вправа «Сліпе слухання»
Запропонуйте учасника/цям об’єднатися по парам, та по черзі виконати наступну вправу. Кожна пара розташовується за столом так, щоб їхні руки були невидимими для один одного. Кожному учаснику/ці пари виділяється 7 сірників, а ведучий складає з 7 сірників певну фігуру. Завдання одного учасника/ці пари полягає у тому, щоб пояснити іншому/іншій, як саме лежать сірники, щоб той міг відтворити аналогічну фігуру за допомогою своїх сірників. Обов’язковою умовою є заборона дивитися на дії партнера і задавати питання один одному. Після завершення завдання перешкода видаляється, результат порівнюється зі зразком. Всі учасники обговорюють труднощі, з якими вони зіткнулися під час виконання завдання.
Ділова гра «Повітряний шар»
Роздайте учасникам/цям листочки із заздалегідь підготовленою інформацією для вправи і поясніть завдання. Учасникам/цям потрібно уявити, що вони вирушають у далеку подорож на повітряній кулі. І ось вони летять над океаном і до суші тисячі кілометрів і трапилась ситуація, на кулю сідає орел, один із учасників реагує несподіваним чином – стріляє в птаха. Внаслідок цього, в кулі утворився отвір і спускається повітря. Куля починає падати, учасники/ці викидають весь баласт, щоб уповільнити падіння, але куля продовжує падати. Тобто, треба викинути ще щось цінне. На листочках, які тренер/ка роздали на початку гри записано, що є на кулі. Спочатку учасникам/цям потрібно самостійно подивитись список і проранжувати, що викинути в першу, другу чергу і що залишити. Потім вирішити колективно, які два предмета вони хочуть залишити, а що викинути. Після обговорення, учасники/ці шляхом голосування мають дати остаточну відповідь. Поцікавтесь у учасників/ць в кінці гри: «Як Ви може охарактеризувати процес спілкування під час гри: ліберальний, демократичний, авторитарний?
Вправа «Валіза в дорогу»
Запропонуйте учасникам/цям по черзі виходити за двері, а інші учасники/ці мають «зібрати йому/їй валізу в далеку дорогу». Шляхом групової дискусії, учасники/ці які залишились в залі «складають» те, що допоможе цій людині у спілкуванні з іншими, тобто позитивні якості, які група особливо цінить в учаснику/ці. Але учасники/ці обов’язково мають вказати те, що буде заважати їй/йому в дорозі, а саме негативні риси, з якими необхідно попрацювати, щоб життя стало більш продуктивним.
Вправа «Енергетичний імпульс»
Запропонуйте учасника/цям кожному/їй вийти по черзі в центр зали і стати спиною до інших та опустити руки вздовж тіла, долонями назад, інші учасники/ці повинні стати в чергу і тихо по одному підходити до учасника/ці ззаду, і невербально передати свій імпульс, близько піднісши свої долоні до долонь учасника/ці, але не торкаючись їх. Учаснику/ці потрібно відчути імпульс (енергетику) іншого учасника/цю, що позаду, та по можливості визначити хто це. Вправа націлена на концентрацію уваги і формування довіри між учасниками/цями тренінгу.
Вправа «Корова»
Запропонуйте учасникам/цям вийти в центр зали та об’єднайте по парам. Один/одна із учасників/ць пари прикріплює своєму партнеру на спину листок з ім’ям (або назвою) казкового героя, тварини тощо так, щоб той кому цей листок кріплять не знав, що на ньому написано. Учасник/ця з листочком на спині має вгадати це слово за допомогою партнера, який буде підказувати, що воно означає невербально. Можна ставити запитання, на які можна відповісти тільки «так» або «ні». Наприклад: «Це людина?», «Це тварина?».
*Матеріал взято з Гайду тренінгу з психосоціальної підтримки для жителів громад, в тому числі ВПО