Я закохана у книги. Але не тому я стала понад двадцять років тому бібліотекаркою. Прагнення до самовдосконалення, зібраність, відповідальність, привітність, порядність, такт – це ті професійні та особистісні риси, якими я наділяла представників цієї професії. Нема нічого в моїй роботі важливішого, як те, що ти несеш людям світло пізнання, за порадою книги допомагаєш подолати сумніви, розчарування та дати змогу кожному відчути справжні хвилини щастя. Такий собі фаховий романтизм.
Але поряд із романтизмом існують реалії, які вимагають змін в роботі та швидкого реагування. Децентралізація стала одним із таких рушіїв змін. Наша новостворена Іванківська ОТГ Вишгородського району Київської області ще не має власного досвіду діяльності, зміни в адміністративному та політичному устрої ще не відбулись, але тим не менш ми маємо бути готові, тому вивчаю і надихаюсь досвідом своїх колег. І моя робота, як бібліотекаря, стала більш важливою та потрібною.
Реформуванню бібліотек в умовах децентралізації слід приділяти не меншу увагу, ніж закладам сфери медицини, освіти, інфраструктури. Наша бібліотека вже не є місцем, де лише можна взяти книгу з собою. Своєю роботою ми доводимо, що є одним із головних культурних центрів селища. Тому і підтримують наші активності та починання, як члени громади, так і органи місцевого самоврядування. Підтримують, бо розуміють, що громада буде розвиватись лише за умови участі та активності кожного. Таким чином, на часі постало питання: вивчити та задовольнити потреби своєї громади або ж ця бібліотека просто не потрібна.
Тож, обговоривши всі слабкі і сильні сторони нашої книгозбірні, враховуючи фаховість, бажання та мотивацію працівників бібліотеки, вирішено було створити в партнерстві з районним територіальним центром соціального обслуговування навчання для людей поважного віку цифрової грамотності. Така активність дає змогу людям поважного віку з користю проводити вільний час, отримувати нові знання і мати можливість ділитися своїми, розширював коло спілкування та інтересів. Це один із найкращих видів активного дозвілля, що допомагає переорієнтуватися від зневіри й самотності до самореалізації, самопізнання та взаємодопомоги.
Працівниками нашого відділу було побудовано так програму навчання, що вона враховувала бажання та інтереси наших відвідувачів та відвідувачок. В роботі було передбачено залучення до проведення занять волонтерів: учнів та молоді. Заняття проводились один раз на тиждень і по запиту, як додаткові. Приємно було спостерігати за успіхом у навчанні наших відвідувачів.
Цей проєкт в нашій бібліотеці досить успішно працював понад два роки. Саме завдяки йому покращилась матеріально – технічна база бібліотеки (комп’ютери), умови праці (установлено кондиціонери, придбано SMART-TV, фліпчарт) та оплата праці бібліотекарів (відновлено виплата за особливі умови праці – 50% від окладу), а жителі громади отримують якісні послуги та мають затишне місце для навчання, спілкування та самореалізації.
Несподівана ситуація, яка склалася внаслідок світової пандемії, спричиненої Covid-19, внесла значні зміни у звичне життя, не оминула вона і роботу бібліотек. З березня місяця наша бібліотека тимчасово припинила роботу з навчанню цифрової грамотності в приміщенні бібліотеки. В умовах невизначеності гостро постало питання: як діяти у такій ситуації, як організувати дистанційну роботу бібліотеки? Ознайомившись із практикою інших книгозбірень, ми зосередилися на розвитку онлайн-сервісів.
Організувати дистанційну роботу бібліотеки нам було не складно, адже на цей час ми вже мали достатній досвід обслуговування користувачів на відстані. На сторінці у мережі Facebook пропонували своїм користувачам віртуальні книжкові виставки, рекомендаційні списки літератури тощо.
Виконання бібліографічних і фактографічних довідок, інформування і зворотний зв’язок з користувачами через соціальні мережі, електронною поштою, через інтерактивні форми спілкування Skype, Viber, Telegram, відбувались і до періоду карантинних обмежень.
Також, запропоновано було проходити навчання онлайн, чим і скористались майже 20 жителів громади. Бажаючі можуть зателефонувати до бібліотекаря і скористатись порадою щодо онлайн-послуг. Карантинні обмеження не зупинили процес самовдосконалення та саморозвитку і працівників відділу, а надихнули нас новими ідеями.
Карантин для бібліотекарів відділу став не тільки час для самоізоляції, але і час для підвищення кваліфікації. Під час карантину я та мої колеги активно скористалися навчальними програмами на багатьох освітніх платформах і отримали сертифікати підвищення кваліфікації за різноманітної тематикою. Що успішно надалі можна застосувати в роботі. Наявність висококваліфікованих кадрів є одним із найважливіших факторів розвитку будь-якої галузі. Тому, я вважаю за необхідне, аби бути корисною громаді і залишатися професіоналом, постійно підвищувати свій рівень знань. Тепер, здебільшого, це онлайнформа.
На жаль, після пандемії світ не буде таким як раніше. Частка цифрових технологій та темпи її зростання збільшуються. Віртуальні сервіси та віддалена робота вже є нормою. Але потреби громади в розвитку, інформаційному та дозвіллєвому забезпеченні завжди були і будуть. І ми, бібліотекарі, маємо застосувати всі свої знання, навички та уміння, використати найкращі досвіди, проаналізувати виклики та продумати стратегію подальшого розвитку. Час цього вимагає. Будьте здорові та працюймо на перспективу!
Світлана Годун, провідна бібліотекарка Іванківської ОТГ Вишгородського району Київської області, випускниця проєкту ІСКМ «Школа громадської участі-4»
* Матеріал взятий з бюлетеню “НДО-Інформ” №2(59)
**Видання здійснене за підтримки Представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні (м. Київ). Відповідальність за інформацію, наведену у матеріалі, несуть автори.