• Університет третього віку як приклад соціально корисної ініціативи *

    • 10.07.2019
    • Опубліковано : admin
    • 0 Коментар
    • 28
    • Роздрукувати

     

    Сучасне життя з широким використанням інформаційних технологій щодня вносить зміни у будь-яку галузь людської діяльності, не виняток і бібліотечне обслуговування населення. Комп’ютеризація закладів, забезпечення вільного доступу до мережі Інтернет надає можливості кожному з нас мати однаковий доступ до інформації для освіти, культурного збагачення, фахової діяльності, самовдосконалення, дозвілля, самоосвіти, тощо. Діти, молодь та дорослі мають достатньо способів доступу до персонального комп’ютера та всесвітньої мережі Інтернет. Поза процесом інформатизації лишаються лише те покоління, саме та скарбниця досвіду та знань, завдяки якому ми зростали і ставали справжніми фахівцями – люди похилого віку. Тому, головним пріоритетом в роботі нашої бібліотеки, ставимо обслуговування якраз цієї вікової  категорії.

    Серед можливостей, які з’явилися в нашій країні для людей поважного віку – альтернативна освіта в рамках  «Університету третього віку» – які  розпочали свою роботу в різних областях Україні. Цей вид соціального навчання, який відноситься до так званої неформальної освіти, не ставить за головну мету отримання основної професії та подальшого працевлаштування, а дає персональний розвиток, сприяє збереженню активної життєвої позиції людей похилого віку. Накопичення нових знань дозволяє слухачам реалізувати свої здібності, залишатися самостійними і бути менш схильними до стресових ситуацій.

    Саме такий «Університет третього віку» у вересні 2018 року  і розпочав на базі нашої бібліотеки для відвідувачок районного територіального центру соціального обслуговування свою роботу. Навчання тривало до березня 2019 року. Перед тим, як розпочати роботу із слухачами на системній основі, ми провели пробне заняття. Зробили так для того, щоб зрозуміти рівень підготовки наших слухачів, їхні очікування. Також домовились про періодичність занять, яка буде зручною студентам – вийшли на одну зустріч на тиждень (щосереди).

    Тож, першими студентками  «Університету третього віку», що розпочав роботу при нашій бібліотеці, стали десять жінок віком від 50 років. Жінки виявилися більш активними і готовими до експерименту, проте наступного разу, ми плануємо залучити і чоловіків. План занять ми склали, враховуючи побажання слухачок. Не скажу, що це легко проходить щоразу, оскільки рівень підготовки і обізнаності у всіх жінок різний, різна і мотивація: комусь потрібні знання з інформаційних технологій аби втриматись на роботі, бо цього вимагає час, декому для дозвілля; хтось не вміє керувати «мишкою», а комусь потрібно навики роботи з оперативною системою Android (з телефоном), з мобільним Інтернетом. Ми врахували всі побажання наших слухачок і підготували відповідні лекції та семінари.

    Також запропонували нашим студенткам безоплатні консультаційні заняття по навчанню роботі в мережі Інтернет тривалістю 1,5 години.  Консультували з таких тем: принципи побудови глобальної мережі Інтернет, її основні характеристики та  можливості; програми-браузери та їх функції; поняття браузер, огляд основних браузерів; використання пошукових систем (наприклад, Google); збереження інформації з мережі Інтернет; створення безкоштовної поштової скриньки; надсилання листа; прикріплення файлів до листа; вставка малюнків в текст листа; використання Skype для голосового та відео зв’язку; соціальні мережі; робота в програмах Microsoft Word та Microsoft Excel; комерційна діяльність в мережі Internet, види заробітку: придбання в Інтернет – магазинах речей домашнього вжитку; робота з Приват – 24 та інші мобільні додатки.

    Кожного разу, на початку заняття, слухачки згадували, що вже вивчили, розповідали про свої очікування від заняття. Не в кожної з наших студенток є вдома персональні комп’ютери чи ноутбуки, але в кожної є телефон, тому, хто бажав швидше навчитись користуватись таким телефоном досконало, ми призначали додаткове заняття. Не всі однаково сприймали інформацію, тому ми запропонували на пробному занятті, попередньо домовлятись про додаткове заняття на запит слухачок. Таким чином, ми змогли уникнути нецікавих і непотрібних лекцій, і учасниці залюбки відвідують наші заняття.

    Завдяки цьому проекту пенсіонери також мають прекрасну додаткову можливість  спілкуватися, не втрачати активність, брати участь у громадському житті, більш ефективно використовувати Інтернет для своїх потреб та шукати корисну інформацію. А ще – знайти нові можливості вирішення проблем, пов’язаних з такими установами як банки, пенсійний фонд, державні служби, транспорт, пошта. А наша бібліотека отримала чудову рекламу своєї роботи, адже в спілкуванні вдома та в соціумі, люди завжди діляться тим, як і де вони проводять цікаво час. Як бачимо інформатизація одна із необхідних складових модернізації бібліотечної справи, але вона вимагає  і від фахівців бібліотек освоєння нових знань і вмінь. Саме тому і приділяємо високу увагу щодо оновлення теоретичних знань і практичних навичок працівників нашого відділу відповідно до постійно зростаючих вимог державних стандартів і застосування новітніх технологій.

    Не скажу, що ми раніше не проводили навчання комп’ютерної грамотності, але така робота не була систематичною, швидше, консультація і допомога на запит, але нові знання надали нам можливість запропонувати нову форму діяльності. І я з моєю колегою, не були б впевнені в успішності нового проекту  – «Університет третього віку», якби не допомога Інституту соціокультурного менеджменту.

    У 2018 році я стала учасницею проекту «Участь через залучення», де здобула знань та інструменти для того, аби працювати з громадою свого селища. Використовуючи інструментарій тренінгів  «Розвиток громадських ініціатив в епоху діджиталізації» та «Анімація громадської діяльності» під час занять в рамках «Університету третього віку», ми з переконливістю можемо сказати, що заняття проходять цікаво, адже відвідуваність їх не знижується. Я працюю в бібліотеці вже понад двадцять років, провела  достатньо багато масових заходів, презентацій, зустрічей. Все це склалося у мій професійний досвід. Але часи змінюються, змінюємось ми, і відповідно – необхідно змінювати підхід до кожного з учасників заходу, адже думка і бажання кожного різні і особливі, і це необхідно враховувати. Раніше нам не вистачало знань, яким чином можна досягти успіху, уникнути поразок, впровадити свої ідеї в життя та створити осередок громадської активності на базі нашої бібліотеки.

    Неможливо виконувати будь-яку роботу професійно без якісних знань та досвіду. Досить часто  нас мотивує до праці історія успіху людини, яку ти знає і якій довіряєш. Під час навчань в освітніх програмах Інституту соціокультурного менеджменту, я познайомилась з десятками людей, з усіх регіонів України, кожен з яких має свою історію успіху, свій досвід, яким вони залюбки діляться. Я знайшла собі нових друзів, адже ІСКМ об’єднав нас з усієї країни, різних і особливих. Але у всіх нас є спільна риса – небайдужість, соціальна активність, здатність і бажання застосовувати свої знання і досвід для розвитку своїх громад.

     

    Освіта протягом всього життя, як для учасниць «Університету третього віку», так і для нас, бібліотекарів  – спільна ідея, це дає відчуття єдності. Як писав у свій час К. Симонов «Освічена людина тим і відрізняється від неосвіченої, що продовжує вважати свою освіту незакінченою». Слухачки нашого «Університету третього віку» вже досить впевнено володіють інформаційними технологіями на рівні користувача, купують товари в Інтернеті, квитки та користуються іншими електронними послугами. А найцінніше це те, що вони мають можливість спілкуватися, обмінюватись досвідом, навчатись і, головне – наші слухачки відчувають себе потрібними в суспільстві.

    Наша команда буде реалізовувати цей проект й надалі, оскільки ми відчуваємо реальну підтримку і запит від громади, маємо розуміння цієї діяльності і у органів місцевої влади. Рівень сприйняття бібліотеки змінюється – тепер це місце, що надає можливості, об’єднує і гуртує всіх, незалежно від віку, статі і соціального стану.  На нашу думку, такі зміни варті того, щоб вкладати в них свій час та енергію. І головне, нічого в нашій роботі, в нашій бібліотеці не змінилося б, якби не розпочали змінюватися ми самі, тож починати треба завжди з себе – варто тільки захотіти.

    Навчився сам – навчи інших: виграють всі! Такий девіз нашої участі в Проектах Інституту соціокультурного менеджменту. Дякуємо вам! Ви допомагаєте, надихаєте, мотивуєте!

    * – матеріал із видання Навчання, яке веде до розвитку громад: Досвід двох освітніх проектів Інституту соціокультурного менеджменту

    Світлана Годун, Центральна районна бібліотека м. Іванків, Київська обл.

    lanagsm@gmail.com

Немає коментарів

Додати коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *

Календар подiй

Серпень
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Вересень
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Жовтень
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Листопад
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Грудень
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Січень
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Лютий
2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

Найближчі події

Вiдео

Локальний контекст - Запорізька область (випуск №1)

Соціальна анімація на Херсонщині

ШОУ Ідей: ламаємо стереотипи про...(Випуск №3)

ПІДТРИМАТИ НАШУ ДІЯЛЬНІСТЬ

АТ “УКРСИББАНК”, МФО 351005, р/р 26005501684800 КООГ “ІСКМ”,

Код ЄДРПОУ 26114563

Призначення переказу: Безповоротна фінансова допомога