• Чи стануть адвокасі кампанії звичайною справою у сфері культури? *

    • 15.01.2012
    • Опубліковано : admin
    • 0 Коментар
    • 83
    • Роздрукувати

    Восени 2011 року Інститутом розвитку глобального суспільства (ІРГС) проведено 5 тренінгів «Кампанія адвокасі: план дій». Тренінги проводились завдяки проекту «Впроваджуємо зміни громадою» ІРГС в рамках проекту Інституту соціокультурного менеджменту «Підтримка процесу розвитку осередків громадської активності на базі закладів культури» за підтримки Антикризової гуманітарної програми Міжнародного фонду «Відродження». Проект «Впроваджуємо зміни громадою» має за ціль сприяти подоланню кризового стану закладів культури малих міст та сіл шляхом підвищення компетентності працівників культури, членів НДО, ініціативних груп та активістів громади у сфері представлення інтересів та захисту  прав громади (адвокасі), зокрема у сфері трансформування закладів культури в місцеві осередки громадської активності на користь громади.

    Тож на тренінгах навчали працівників культури й громадських організацій з 5 регіонів України технікам мобілізації громад та розробки і впровадження адвокасі кампаній, щоб спонукати місцеві сільські, селищні та міські ради приймати рішення про трансформування клубів, будинків культури, бібліотек в осередки громадської активності, а також їх передачі  в оперативне управління або у власність громадським організаціям та органам самоорганізації населення на довгостроковій основі.

    П’ятий тренінг по адвокасі проходив в місті Чернігові. Саме на цьому заході нашій редакції вдалося поспілкуватися з тренером по адвокасі Світланою Кореньковою.

     

    Світлана Коренькова – тренер-консультант з розвитку громадських організацій. Зараз працює як фриланс тренер, завдяки чому має можливість брати участь у різноманітних проектах і зустрічатися та працювати з різними громадськими організаціями. Також вона є тренером Ради Європи та членом Директорату молоді та спорту по спеціалізації «Освіта прав людини», «Громадянська освіта», «Молодіжна політика», «Культурний діалог», тобто те, що стосується роботи з Радою Європи.

    Розкажіть, будь ласка, про свій досвід тренера.

    Роботу в третьому секторі я починала у 1994 році, створюючи молодіжну організацію, потім працювала більше 5 років у Ресурсному центрі для громадських організацій як тренер і консультант. Починаючи ще тоді допомагати громадським організаціям розвиватися, становлюватися, визначатися, ми ще не називали це «адвокасі», але допомагали організаціям розробляти кампанії, проводити якісь дії на захист інтересів своїх цільових груп. Пізніше я працювала у проекті UCAN тривалий час, коли Мережа громадянської дії в Україні, де якраз моєю спеціалізацією була робота з адвокасі та з партнерами адвокасі, розробляла методичні матеріали, систематизувала якісь матеріали з адвокасі.

    Останнім часом, працюючи як фриланс тренер, спеціалізуюсь якраз на навчальних програмах, на роботі з організаціями, які дійсно довели на практиці, що вони здатні представляти інтереси своєї цільової групи.

    Для кого тема «адвокасі» актуальна на вашу думку?

    Дуже правильним є вислів «Адвокасі – це процес, за результатами якого ті, хто нічого не чують, чують тих, хто зазвичай мовчить». Я вважаю, що цей вислів варто пам’ятати нашим громадським організаціям, тому що дійсно, об’єднуючись, створюючи громадську організацію, ми хочемо представляти інтереси громадян, озвучувати їх потреби, їх бажання щодо суспільства, в якому вони живуть. Розуміння адвокасі, можливостей та механізмів адвокасі, воно бажане для всіх діячів громадських організацій. Інша справа, що, можливо, спочатку треба трошки «дозріти», тобто якісь організації просто не готові вдаватися до якихось публічних дій та проводити такі великі кампанії, навіть маленькі, вони не готові до відкритої публічної діяльності. Потенціал громадянського представництва дуже високий, тому що дійсно, на сьогоднішній день, коли суспільство зневірене, люди дуже пасивні політично, соціально, немає натхнення, яке було кілька років тому, якийсь час назад, коли люди дійсно були готові виходити і захищати свої права, це з одного боку. З іншого боку, ситуація в суспільстві підштовхує людей створювати кампанії, робити зміни у суспільстві.

    Адвокасі кампанія повинна бути спланована і добре організована, і це те, чому дійсно треба вчитися. Ми не говоримо про одинокі акції вивести людей, ми говоримо про позицію організації щодо суспільних змін, ми говоримо про підготовку якихось документів, здатність впливати на владу, переконувати її, формулювати інтереси суспільства так, щоб вони були зрозумілими, обґрунтованими, що ми пропонуємо і чому ми це пропонуємо. І от якраз розробка кампанії – це те, чого треба навчити громадських активістів, планування – процес від самого початку, використання політичних механізмів. Треба вчити всьому, що має робитися на професійному рівні.

    Які організації користуються вашими послугами?

    Ну я співпрацюю з проектом UNITER і з кількома організаціями, які є грантерами UNITER. В межах проекту ОБСЄ з розвитку громадянського суспільства (якраз з програм адвокасі) проводила тренінг для грантерів ОБСЄ. Останнім часом працюю з проектом «Впроваджуємо зміни громадою» Інституту розвитку глобального суспільства.

    Чи є якісь особливості роботи в проекті «Впроваджуємо зміни громадою»?

    Якраз коли була перша розмова, що планується такий проект і коли вже дійшло до конкретного планування саме тренінгів, розробки програми тренінгів, мене зацікавила ідея, що ми працюємо з інституціями культури, закладами культури, ми працюємо з маленькими громадами, там де, на приклад, немає школи і закривають єдине місце для зібрань – будинок культури. Дуже класна ідея використання закладів культури саме як центри для мобілізації громадськості. Але в мене склалося таке відчуття, що ці учасники, що беруть участь у тренінгу, не до кінця усвідомлюють свою роль як громадських діячів, не до кінця, можливо, розуміють сенсу громадянської активності громадської організації. На жаль, існує стереотипне мислення, що треба писати проекти, треба подаватися на гранти, що це, фактично – головне, чим повинна займатись громадська організація. Часто говорять: «Так, ми хочемо щось зробити, але якщо ми не отримаємо грант, то що ж ми зробимо?» Або, навіть, приїжджаючи вже на тренінг з адвокасі, кажуть: «Що ж ми будемо робити, якщо у нас грант закінчується?». І оця орієнтованість мислення на проекти вже дуже довгий час простежується у ході міркування досвідчених громадських організацій, які дійсно мали проекти та досвід роботи з донорськими структурами. Для них головна діяльність – написати проект і реалізовувати його за отриманим фінансуванням.

    Для молодих організацій (а вони ж бачать досвідчених) притаманне таке ж мислення. Коли ми починаємо говорити про кампанію, про досягнення суспільних змін, то виявляється, що людям навіть дуже важко оперувати такими термінами. Якщо спитати: «Що ви хочете змінити в суспільстві?», то людям це дуже важко сказати, висловити, дуже важко описати свою діяльність у вимірі суспільних змін, саме розказати, що їхня організація чогось прагне зробити для громади. Якщо ми говоримо про те, що важко розказати, то, звичайно, усвідомити і планувати свою діяльність на досягнення таких системних суспільних змін, їм наразі ще складніше.

    Чи всім учасникам легко слухати цей курс?

    Окремою рисою учасників цього проекту є дуже низький рівень технічного забезпечення і закладів культури, і громадських організацій на місцях. І виходить так, що для них головним є устаткування та утримання офісу, опалення, тобто такі речі, які з одного боку можна зрозуміти, без яких важко працювати в умовах браку ресурсів, але вийти за межі устаткування офісу вони не хочуть. Ніхто не закликає організації відмовлятися від якихось організаційних потреб, але коли ми говоримо про інтереси громади, про якісь суспільні потреби, чомусь для організацій це виявляється новим. Виявляється, що треба думати, треба питати громаду, залучати громадськість. З іншого боку, я вважаю, це добре, коли нові організації тільки починають, адже для багатьох учасників це перший тренінг, це перший раз вони виїхали, побачили інші громадські організації і для них цей досвід є шаленим переживанням, бо вони побачили, що в такому ж селі в іншій області є така ж організація, яка має подібні проблеми. Для них це дуже добрий досвід, що вони зустрічаються тут і спілкуються. Адже тут ми говоримо про суспільні зміни, формуємо їхнє сприйняття, впливаємо на те, щоб вони сприймали свою діяльність в громадській організації, як ту, що спрямована на суспільні зміни.

    Що б Ви порадили працівникам закладів культури?

    Працюючи із закладами культури, в мене склалось відчуття, що можливо було б корисніше почати з якихось речей, пов’язаних з громадським діалогом, з міжсекторною співпрацею, налагодженням соціального партнерства, тому що до кампанії із захисту прав інтересів громади треба дозріти, і треба побачити, відчути потребу, впевненість, що ми можемо досягти суспільних змін у суспільстві своїми силами, силами тих, хто поруч з нами, мобілізуючи свою громаду. І мені здається, що для багатьох ці тренінги є такими, що «це цікаво, але це не для нас, можливо, ми колись щось таке будемо робити». Якби цим тренінгам передувала якась програма, спрямована саме на усвідомлення ролі громадських організацій в суспільстві, на навчанні базових речей життя громадських організацій – як створити, як працювати, як керувати, як писати проекти, якщо є на це запит, і, навіть, не стільки проекти до донорських організацій, а як взагалі планувати свою діяльність. Можливо, так було б більше користі, тому що організації дійсно потребують основних базових речей. І те, що стосується соціального партнерства – зараз ми про нього менше говоримо, бо тренінги з адвокасі стали більш модні. І якщо є таке модне слово, то чому б і ні. Бо, навіть, коли ти читаєш анкети з очікуваннями учасників, то до 30% це очікування, які пов’язані з адвокасі. Більшість – це дуже загальні речі, пов’язані з менеджментом проектів, грантами, де взяти гроші. Відчувається, що для цієї аудиторії були б корисні якісь базові речі.

    Але, якщо ми пройшли зараз навчання з адвокасі, то що можна зробити? На мій погляд, саме головне – не втратити ті організації, які брали участь, а також учасників тренінгів з фандрейзингу. Головне – підтримувати комунікацію між ними. Добре, що є сторінка на  Фейсбук, добре, що вони можуть спілкуватися. Отже, перше – це не втратити комунікацію, другий і дуже важливий момент – це бути відкритим до консультування і до більш, можливо, професійної допомоги, підштовхувати їх до того, чого ми вчимо – відстоювати інтереси громадян. Ми навчили їх проводити адвокасі кампанії, треба допомогти їм набратися сміливості для початку роботи.

    Чи відомі вам якісь перші кроки учасників, що вони зробили після проведених тренінгів?

    С: Кроки є, учасники почали щось робити, принаймні наміри щось втілювати точно є. Дуже хотілося, щоб кампанії, які розробляються під час навчання, люди не відкладали і хотіли втілити в життя. Ми, нажаль, маємо таку ситуацію, коли люди думають : «Добре те, що ми розробили кампанію, але ми візьмемося за неї пізніше». Тобто є побоювання чи страх перед власним успіхом.

     

     

    * – “НДО-Інформ” №6(45), 2011

Немає коментарів

Додати коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *

Календар подiй

Березень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Квітень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Травень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Червень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Липень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Серпень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Вересень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Найближчі події

Вiдео

Oops, something went wrong.

ПІДТРИМАТИ НАШУ ДІЯЛЬНІСТЬ

Найменування юридичної особи – Громадська організація “Кіровоградське обласне об’єднання громадян «Інститут соціокультурного менеджменту”.

Код ЄДРПОУ – 26114563.

Номер рахунку -UA523052990000026008015106552

Призначення переказу – Безповоротна фінансова допомога