Попередньо ознайомившись із ступенями участі в громаді, пропонуємо практичну вправу яка допоможе краще зрозуміти свою ступінь участі в громаді та окреслити бажаний результат.
Тренер роздає кожному учаснику 2 стікери різних кольорів. На них треба написати назву своєї організації та цільову групу, з якою учасник працює. На аркуші фліпчарта намальовані 7 ступенів участі. Кожен учасник підходить до фліпчарту і прикріплює свої стікери за таким принципом: стікери одного кольору (наприклад, сині) повинні бути прикріплені поблизу того ступеня, який, на думку учасника, визначає рівень участі його цільової групи в даний час. Стікер іншого кольору (наприклад, жовтий) прикріплюється поблизу того ступеня участі, на якому учасник хотів би бачити свою цільову групу.
Учасникам пропонується уважно подивитися на стікери і спробувати знайти спільні тенденції (наприклад, більшість прагне, щоб його цільова група була якомога ближче до рівня самомобілізації), а також виключення з цієї тенденції.
Питання для обговорення:
- Які ознаки були визначальними для оцінки рівня участі вашої цільової групи?
- Які рівні участі, на вашу думку, є найбільш оптимальними для розвитку громади?
- За яких умов самомобілізація групи відіграє позитивну роль для громади?
- Як ця вправа може допомогти вам у роботі з громадою?
Підводячи підсумки цієї вправи, необхідно підкреслити, що для кожної громади притаманний свій тип участі, проте ситуативна самомобілізація є однією з головних завдань і соціальних працівників, і громадських лідерів, які працюють у напрямку розвитку громади. На якому б ступені не перебувала громада для подолання складної ситуації, їй важливо перейти від рівня актуального участі до рівня самомобілізації. Важливо також пам’ятати, що самомобілізація – це ситуація загальної та узгодженої активності.
Найбільш оптимальним для громади загалом є інтерактивний рівень, до нього необхідно прагнути, перейти після ситуації самомобілізації, коли вже проблема вирішена. Однак може бути й перехід від самомобілізації до пасивного участі, якщо громада не має достатньої підтримки результативності своєї діяльності.
Матеріал взято із: Анімація громадської діяльності.