З початку повномасштабного вторгнення актуальним залишається питання внутрішньо переміщених осіб (ВПО), які вимушені були залишити власні домівки та шукати нове місце у власній країні. Важливим аспектом допомоги ВПО є їх інтеграція в життя громади для успішної адаптації в нових умовах та набутті нових соціальних зв’язків. У цьому матеріалі пропонуємо декілька вправ по інтеграції ВПО в життя громади з використанням потенціалу закладів культури.
- Вправа «Займи позицію: Чи добре я знаю свою громаду?»
Розташуйте на підлозі/землі в протилежних сторонах по одній ліній аркуші паперу з написами «+» та «-», а по центру розташуйте аркуш із написом «0».
Запропонуйте учасникам/цям зайняти позицію та вишикуватися у лінію в залежності від власної відповіді на питання «Чи добре я знаю свою громаду?»: чим більш учасник/ця вважає що знайомий/а з соціальними та культурними можливостями громади, в т.ч. розташуванням різних закладів, місць відпочинку тощо, тим ближче до «+» треба зайняти позицію, і навпаки. Кому важко визначитися/незрозуміло питання/чи інша нейтральна позиція, той займає позицію ближче до позначки «0». Слід наголосити, якщо місце, яке хоче зайняти учасник/ця вже зайняте, то слід зайняти вільну позицію, яка знаходиться найближче до бажаної. Ставати паралельно до лінії, чи по дві особи на позиції забороняється. Далі об’єднайте учасників/ць у чотири команди. Для цього перші 4 учасники/ці називають букви алфавіту, наприклад, «В», «У», «С», «П», далі учасники/ці по черзі повторюють ці букви. Таким чином учасники/ці об’єднуються у 4 команди, де в кожній команді є представники що знайомі та не знайомі з життям та особливостями громади. Якщо серед учасників/ць є маленькі діти, то вони працюють в одній команді з дорослим/старшим з яким прийшли на захід. Запропонуйте учасникам/цям поаплодувати роботі групи.
2. Вправа «Інтерактивна карта соціальних та культурних можливостей громади»
Запросіть команди зайняти місця за столами. На столах підготовано по аркушу ватману, маркери, фломастери, олівці, гумки тощо. Оголосіть про загальний таймінг для виконання даної вправи – 45 хв. Запропонуйте 4 групам учасників та учасниць придумати назву команди, яка б починалася на літеру, яку було названо раніше, наприклад, «В», «У», «С», «П». Також потрібно придумати короткий девіз для своєї команди.
Наприклад:
– команда «Українці», девіз «Українському роду немає переводу»
– команда «Веселі та кмітливі», девіз «Завжди горіти, ніколи не тліти» – команда «Сонях», девіз «Ми веселі соняхи, ми яскраві та стрімкі»
– команда «Промінчики сонця», девіз «Промінчики сонця зігріють теплом, будем веселі та щасливі разом».
Запропонуйте учасниках/цям підписати аркуші ватману назвами своїх команд.
Розкажіть про умови вправи: «На аркуші ватману намалюйте карту громади, зобразіть основні адміністративні споруди, організації та підприємства, магазини, школу та дитячий садочок, бібліотеку, будинок культури, які є будівлі в громаді, місця для спорту та відпочинку тощо. Також можна нанести на карту свої бажання, а саме, ті місця які б Ви хотіли бачити у своїй громаді. Наприклад, зону відпочинку, пляж, вело майданчик, лавочки, де проведений інтернет, гурток з малювання тощо». У ході виконання вправи місцеві жителі, що добре знають громаду, знайомлять інших жителів, зокрема ВПО, з соціальні та культурні можливості громади, зокрема, місцями де можна займатися спортом, активно відпочивати, де можуть діти відвідувати гуртки чи гратися з іншими дітьми.
Запропонуйте командам на основі карти громади зробити настільну гру: нанести на створену карту громади ігрові поля для старту гри (щоб співпадало з в’їздом до населеного пункту), розташувати клітинки для ходів, пронумерувати їх, зробити переходи на кілька клітинок вперед та назад, нанести поле фінішу на карті громади (може співпадати з закладом/місцем, яке учасники/ці вважають важливим у своєму населеному пункті). Якщо до завершення вправи є вільний час, запропонуйте командою пограти в цю гру. Гра може залишитися в закладі культури/бібліотеці для подальшого користування.
Повідомте командам, що потрібно підготуватися до презентації своєї роботи. Для цього потрібно спільно вирішити хто та у який спосіб буде презентувати наробки групи.
3. Презентація інтерактивної карти (15 хв.). Запросіть учасників/ць презентувати наробки команд по черзі. Представники презентують назву й девіз команди та створену карту громади. Пояснюють що на ній зображено, соціальні та культурні можливості громади, а також свої бажання щодо покращення життя у громаді, які б хотілося мати місця в громаді. Визначають можливі шляхи реалізації своїх бажань. Наприклад, бажання – мати гарний чистий парк; для цього можна згуртуватися жителям громади, прибрати ділянку землі, посадити дерева, встановити лавки та столи для настільних ігор. Запропонуйте учасникам/цям аплодувати роботі кожної групи після їх презентацій.
*Матеріал взято із Гайд інтеграційно-комуникаційного заходу “Моя громада”, 2022