З початком повномасштабного вторгнення, медіаосвіта набуває ще більшої актуальності, адже військові конфлікти часто супроводжуються інформаційною війною. В цьому матеріалі пропонуємо ознайомитись з властивостями медіаосвіти, а також те, як розпізнавати фейки та уникати маніпуляцій в інформаційному просторі.
Медіаосвіта (за документами ЮНЕСКО) – навчання теорії та практичним умінням для опанування сучасних мас-медіа, які розглядаються як частина специфічної автономної галузі знань у педагогічній теорії та практиці.
Медіаосвіта забезпечує знання того, як:
1) аналізувати, критично осмислювати, створювати медіатексти;
2) визначати джерела медіатекстів, їх інтереси та контексти;
3) добирати відповідні медіа для створення і поширення власних матеріалів.
Медіаграмотність – рівень медіакультури, який стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіа-засобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її віртуальної симуляції, тобто розуміти реальність, котру сконструювали медіа-джерела, осмислювати міфи і типи контролю.
Фейк – це подання фактів у спотвореному вигляді або подання свідомо неправдивої інформації; це спосіб маніпуляції свідомістю шляхом надання неповної інформації, спотворення контексту, частини інформації з метою підштовхнути аудиторію до дій чи думок, які потрібні маніпулятору
Ознаки фейку: ненадійні інформатори (відсутність чи анонімність джерел, експертами представляють представників структур яких не існує в реальності або без вказування інституції, або анонімні експерти/ки «вчені вважають»); емоційний заголовок не відповідає змістові повідомлення/статті або яскрава емоційна забарвленість, використано слова, які викликають емоції; думка, припущення чи оцінка подається як факт; поширення стереотипів, навішування ярликів тощо; упереджене та однобоке подання фактів, оцінок, коментарів, узагальнень, викривлена новина (реальні факти +); недостовірні фото/відео подають як підтвердження інформації; помилки в публікаціях тощо.
Маніпуляція – від латинського слова «пригорща». Образно, це спосіб дій, який дозволяє когось тримати у власних руках. Передбачає: зміну ієрархії подій (важливі події – на друге/третє місце); неправдиві відомості; надає інформацію з оцінкою; події висвітлюють у хибному ракурсі; спекуляції на важливій інформації; зловживає шоковими новинами, що відволікають від аналізу ситуації в цілому; надає інформацію занадто спрощено, бракує аналітичного викладу матеріалу тощо.
«Джинса» – замовні матеріали, що виходять під виглядом звичайних новин або інформації.
Ознаки «джинси»:
1) наявність цілком/частково ідентичних матеріалів в інших медіа;
2) є елементи, що сприяють реалізації товарів/послуг (контакти);
3) експерти, які не компетентні коментують подію;
4) акцент на позитиві або негативі товару/події.
«Мова ворожнечі» (англ. – «hate speech») – приниження гідності особи, спільноти, через посилання на її належність до етнічної, статевої, професійної або іншої спільноти.
*матеріали взято з Гайду по просуванню послуг в мережі Інтернет