Не всі інструменти громадської участі можна нормально використовувати в Україні, у зв’язку з тим, що більшість з них нормується законом України про місцеве самоврядування. Про них прописано дуже загальні речі, натомість вказано, що порядок реалізації інструментів, наприклад, як громадські слухання, місцева ініціатива, загальні збори громадян за місцем проживання нормуються або статутом територіальної громади, або окремим документом, який має бути прийнятим.
Відповідно, ці нормативно правові документи повинні бути прийнятті місцевою владою і наскільки ця влада пропише легкий, чи складний алгоритм – від того буде залежати чи зможе громада нормально користуватися інструментами, чи ні. Наприклад, якщо по якомусь інструменту потрібно зібрати підписи громадян заради підтримки тієї чи іншої ініціативи, де відсоток цієї підтримки залежить від кількості громадян, які проживають у цьому населеному пункті. Підтримка має йти від 10% громадян, так у Львові умовно цей відсоток становитиме близько 70 000 громадян, відповідно, це дуже складно технічно зробити. Інструменти, які використовується більш-менш ефективно – це громадський бюджет або бюджет участі, а також електронні петиції, які з’явилися відносно недавно в Україні в порівнянні з іншими інструментами.
Є такий інструмент як місцевий референдум, про який згадується у Законі про місцеве самоврядування, але не має закону, який нормував би його використання, відповідно, він формально є але ним неможливо скористатися. Інструменти це такий «чемодан без ручки» – який ніби є, але з іншої сторони ним складно користуватися. Це дуже сильно залежить від конкретної громади – як у неї прописаний статут, окремі положення про громадські слухання чи про місцеву ініціативу Якщо депутати створили нормальний документ, то він може бути дієвим, якщо він надто складний або процедура погано прописана, тоді, звичайно, ним складно користуватися. У порівнянні провести загальні збори в невеликому селі набагато простіше, ніж провести їх у великому місці чи обласному центрі.
На місцевому рівні у малих громадах люди один одного краще знають і влада більше зважає на думку громадян через родинні або дружні зв’язки, ніж у великих містах. Гіпотетично, на рівні малих громад інструменти працюють краще, але все залежить від того, як прописані нормативно правові документи щодо того чи іншого інструменту.
Андрій Круп’як,
Громадська організація “Товариство Лева”
Матеріал взятий із видання: