Актуальним на сьогодні є трансформація діяльності у цифровий простір для ефективного, глобалізованого розвитку громад. Це відкриває нові можливості для залучення ресурсів, надання послуг, розвитку цифрових проектів. Використання діджитал-інструментів осучаснює громадські ініціативи, що реалізуються НДО та ініціативними групами на локальному рівні.
До розгляду відповідних питань долучилися 22 громадських активісти з 13 областей України, які пройшли навчання на тренінгу «Розвиток громадських ініціатив в епоху діджиталізації», що проходив з 5 по 7 листопада 2018 року у м. Київ в рамках проекту Інституту соціокультурного менеджменту «Участь через залучення»*. Тренерами на заході стали експерти діджитал-агенства “Be Famous Studio”, зокрема, Валерій Луц.
На початку навчання з учасниками було проведено «діджитал-бриф», результати якого стали доволі цікавими. З’ясувалося, що в учасників – підключено 54 гаджети, використовується 36 сім-карт мобільних операторів, також у сукупності мають 12 221 підписник у Facebook, 410 акаунтів у цифрових сервісах та використовують 67 діджитал-інструментів комунікації.
Тож розглянемо головні діджитал-інструменти для громадського сектору, які були засвоєні учасниками:
Діджитал-комунікація
Для регіональної, міжрегіональної комунікації варто використовувати такий діджитал інструмент як месенджер (наприклад, Viber, Facebook Messenger, Телеграм). Створюючи групу в месенджері для комунікації, синергія думок дає кращі результати, тобто присутнє живе онлайн обговорення та обмін інформацією. Зокрема, учасники на тренінгу засвоїли цей інструмент на практиці за допомогою додатку Viber. Спеціально для тренінгу була створена Viber група для учасників тренінгу, де впродовж навчального процесу тренер надсилав тематичні інфографіки, корисні посилання, відбувалася комунікація між учасниками.
Сторінки у соціальних мережах як візитні картки громадських організацій та закладів культури.
Кожна організація, аби її робота прямувала вперед, повинна мати презентаційну сторінку з наповненим контентом. Наприклад, постійно наповнювати стрічку новин актуальною інформацією – пости, лонгріди, лінки на статті, відео, опитування, обговорення тощо. Сторінка має вміщувати всю необхідну інформацію про організацію і бути інтегрованою з іншими сайтами, соціальним мережами. Якісний контент та грамотний підхід його поширення забезпечують результат впливу вашого головного меседжу. Так, учасники на прикладі сторінки Інституту соціокультурного менеджменту у мережі Фейсбук, вчилися створювати цікавий пост – підготовка тексту посту, унікальних хештегів, відмітка всіх учасників тренінгу та місця проведення. Розглядали динаміку його розповсюдження та охоплення аудиторії.
Сайт – важливий інструмент представлення і закріплення в інформаційному просторі діяльності організації.
На сьогодні створити свій сайт доволі просто, але цей процес вимагає детально продуманого технічного завдання. Про що мова – варто вибрати унікальне ім’я адреси сайту, воно має бути коротким, легким для запам’ятовування та введенням у пошуковій системі. Сайт має включати в себе корисні та важливі модулі, які будуть максимально демонструвати вашу діяльність. Зараз у доступі є багато гарних і функціональних шаблонів для сайтів, які можна взяти за приклад і сконструювати свій варіант сайту.
Відповідно, учасники мали можливість побути розробниками сайтів.
Об’єднавшись у групи, вони разом зображали візуальний вигляд сайтів для громадських організацій та закладу культури. В процесі роботи учасники намагалися максимально наситити свої сайти, де визначали, які модулі мають бути встановлені, яке їх розміщення і функціональна насиченість.
Легальний контент – ваша репутація.
Тренер звернув увагу учасників, що при підготовці контенту для сайту, соціальних мереж необхідно використовувати матеріали (зображення, музика, відео), що не порушують авторські права. Краще всього створювати і використовувати свій власний унікальний контент та реальні фотографії. Щодо музики, тренер порадив декілька ресурсів, які надають аудіофайли, що не підпадають під межі порушення авторських прав.
Трансформація закладів культури та громадських організації в ІКЦ.
ІКЦ – це інформаційно-комунікаційний центр. Тренер зазначив, що є нагальна потреба у створенні сприятливих умов місцевим громадським організаціям для використання цифрових інформаційних ресурсів та об’єднання зусиль місцевої громади, закладів культури, влади і бізнесу. Були обговорені основні завдання ІКЦ при громадських організаціях та закладах культури.
Діджитал-картування громади.
Гугл-картування громади чудова можливість презентувати свою громаду для її відвідувачів і не тільки. Тренер розповів учасникам як необхідно створювати діджитал-мапу громади. І, наприклад, учасниця тренінгу Іванна Білик (Хмельницька обл.) продемонструвала свій досвід того, як вона зробила діджитал-карту своєї громади, зокрема, як позначила на карті всі визначні місця, заклади культури та відпочинку. Підвищивши таким чином туристичну й інформаційну привабливість громади.
Це лише частка того, що відбувалося на тренінгу, адже він був інформаційно насиченим та практично корисним для його учасників. Інститут соціокультурного менеджменту отримав багато позитивних відгуків про проведений тренінг: https://iscm.org.ua/uk/2018/11/08/vidguky-uchasnykiv-treningu-rozvytok-gromadskyh-initsiatyv-v-epohu-didzhytalizatsiyi/. Отже, діджиталізація громад на локальному рівні розпочалася!
* Проект «Участь через залучення» реалізується Інститутом соціокультурного менеджменту в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст статті є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.