Молоде покоління має бути в курсі перебігу реформ, адже майбутнє за молоддю. Громадська організація «Фонд розвитку ініціативи громади» (м. Мала Виска, Кіровоградська обл.), враховуючи цей тезис, взялася за вивчення з місцевою молоддю основних аспектів роботи та реформ місцевого самоврядування в Україні. Формула цього проекту – «діти + місцеве самоврядування + децентралізація = сьогоднішній та майбутній розвиток громади».
Ми поспілкувалися з Вікторією Жовтило, громадською діячкою, координаторкою проектів ГО «Фонд розвитку ініціативи громади», про те, як молодь Маловисківської об’єднаної територіальної громади (ОТГ) розуміє децентралізацію.
– Вікторію, охарактеризуйте, будь ласка, який стан активності молоді в громаді?
Не дуже задовільний. Але можна із впевненістю сказати, що бажання бути активним на високому рівні. Просто наша система змалку привчає дітей до одного алгоритму: дитячий садок – школа (гуртки, розваги у вільний час) – університет. Ні у дорослих, ні у дітей не виникає навіть думки про те, щоб залучити школярів до вирішення проблем у громаді, які не пов’язані із школами та гуртками.
– Як організовуєте співпрацю з молоддю?
Для досягнення нашої мети, наша організація обрала механізм тренінгів. Так, ми провели семінар-тренінг з учнями шкіл Маловисківської міської ОТГ в рамках партнерського проекту «Інвестиція в політичну грамотність учнів – майбутній розвиток об’єднаних територіальних громад», що реалізується ГО «Агенція розвитку громад Богородчанського району» Івано-Франківської обл. Тематика семінару – тренінгу є досить не звичною для учнівської аудиторії, адже ми говорили про місцеве самоврядування в Україні та реформу місцевих влад (об’єднання територіальних громад + децентралізація). В легкій презентаційній та ігровій формі ми намагалися показати: складну структуру політики, умови проведення реформи децентралізації, ознайомити із необхідними в повсякденному житті законами (наприклад, закон про вільні зібрання). Ми розуміємо, що тема політики доволі нудна, але знання про свої політичні права та обов’язки, про структуру місцевих гілок влади, – необхідні вже з підліткового віку.
– На Вашу думку, чи зрозуміли учні інформацію, яку Ви прагнули передати?
Ми намагалися подати інформацію у вигляді яскравої презентації з мінімальної кількістю «води». Кожен блок інформації (взаємозв’язки у міській раді, відносини і підпорядкування між обласними) робили схематично, для легшого сприйняття інформації. Проте, важко сказати чи все зрозуміли наші учасники тренінгу, бо перші два кейси були теоретично ознайомлювальні. А наступні навчальні модулі будуть ігровими і вже тоді буде ясно, що саме діти винесли із наших зустрічей.
– Що відбувалося по завершенню тренінгів?
Учасники нашого проекту змогли відвідати Старобогородчанську сільську об’єднану територіальну громаду (ІваноФранківська області). Метою такої поїздки було знайомство із роботою громади та з нашими партнерами по проекту. Наші учні разом з учнями Старобогородчанської ОТГ створили два мультиплікаційні фільми: «МИ любимо свою країну!», «Ми віримо у зміни, ми змінимо країну!». Також було організовано й цікаве дозвілля: екскурсії по Івано-Франківській області та по Львову.
Також представники парламенту дітей брали участь у сесії міської ради, мали можливість ознайомитися із статутом Маловисківської міської ради. Маловисківська об’єднана територіальна громада утворилася в 2015 році, вже багато зроблено і попереду ще достатньо планів.
– Як учні взагалі сприйняли створення ОТГ? Чи бачать перспективи розвитку громади?
Про створення громади та й про саму децентралізацію, на мою думку, розповсюджувалось мало інформації. Думаю, що для багатьох із них об’єднання пройшло непомітно. Щодо перспектив розвитку — важко сказати точно, але дітям сподобалась ідея прямого фінансування громади, без розпилення бюджету.
– Що учні розуміють під терміном «децентралізація»?
«Об’єднання із навколишніми селами для збільшення незалежності бюджету громад» – думка однієї із учасниць тренінгу.
– Молодь прагне залишитися в громаді чи переїхати до іншого міста?
Звичайно, у більшості, переїхати до іншого міста. Громада в нас дуже молода і в місті позитивні зміни після об’єднання відбуваються дуже і дуже повільно. Учням важко їх помітити в повсякденному житті.
– Які проблеми бачать в громаді та що учні хочуть змінити?
Загалом акцентують увагу на таких проблемах як – погані дороги, неохайність міста, відсутність місць для відпочинку. Майже всі зміни, які учні хочуть провести, пов’язані із розвитком школи. В місті для них найважливіше – це місця відпочинку, розвиток гуртків, збереження музичної школи, чисте довкілля.
– Які знання має отримати молодь, щоб вона стала активним ініціатором і реалізатором у громадах?
Навчити ефективно комунікувати між собою та з представниками влади, депутатами, громадськими активістами. При написанні будьяких проектів, що змінять ситуацію в громаді, враховувати думку її жителів.
Спілкувалася Анастасія Шевченко