Для того, щоб зосередитися на здібностях членів громади, може виявитися необхідним скористатися інструментом, який не сфокусований на потребах. Цей інструмент називається Вивчення здібностей. Зразок наведений нижче, у підрозділі, який так і називається.
Власне, на Вивчення здібностей було розроблене для розпізнання здібностей людей у двох старих передмістях Чикаго. Тому це просто приклад одного з підходів до віівчення того, що місцеві громадяни можуть вкласти в розбудову громади. Однак воно продемонструвало свою корисність у громадах по всій Північній Америці, де його було адаптовано для різних груп, асоціацій та округів.
Вивчення здібностей складається з чотирьох частин. Ознайомтеся з кожною частиною. перш ніж читати повний опис.
Частина І — Інформація про навички
У цій частині перелічено навички багатьох людей, які здобули їх удома, в громаді або на роботі. Важливо пояснити людям, які займатимуться дослідженням, що це не просто перелік умінь, отриманих на оплачуваній роботі. Чимало людей мають цінні навички, добуті поза робочим місцем, і ці навички часто бувають дуже цінними для сусідів, груп у громаді й працедавців. Вони також можуть бути основою для початку нової справи.
Перелік склали, грунтуючись на конкретних уміннях, про які повідомляли незаможні люди у двох міських районах. Таким чином перелік треба сприймати просто як приклад. Його можна скоротити або розширити залежно від конкретних опитаних людей. Наприклад, цілком інший перелік може народитися, якщо опитати батьків у школі, щоб визначити, які додаткові уроки вони можуть вечорами викладати, що б вони могли додати до функціонування школи, де вчаться їхні діти, або які навички вони могли б передати учням.
Так само іншим виявиться перелік, створений на основі опитування про здібності людей похилого віку в районі. Якими конкретно обдаруваннями вони могли б поділитися, незважаючи на фізичні обмеження?
Наприкінці переліку навичок є підрозділ, що називається “Пріоритетні навички”. Тут опитаний дає відповідь на запитання про те. що він уміє робити найкраще, як відображено в запитаннях А і Б. Як правило, то є найважливіша інформація в цьому підрозділі, оскільки людина з навичками здебільшого якнайкраще може оцінити власні можливості. І у цих своїх навичках люди, швидше за все, впевнені. Тож вони, слід гадати, хотіли б запропонувати їх на користь громаді або ж продати на ринку.
Оці “Пріоритетні навички” є фундаментом розбудови громади. Тому розпізнання їх і мобілізація є найпершим завданням лідерів, асоціацій та місцевих інституцій, що будують громаду за рахунок внутрішніх ресурсів.
Частина II – Навички громади
У цій частині ідентифікуються типи громадських робіт, у яких людина брала участь, і потім з’ясовується, яку роботу вона хотіла б виконувати в майбутньому. Робота, яку людина хоче виконувати в майбутньому – це «сировина» для розбудови громади. Поєднання цих потенційних обдарувань а діяльність груп у громаді є життєво необхідною справою місцевих лідерів та організацій, що розбудовують ресурси.
У цій частині є тільки один зразок такого списку справ. Його можна скоротити або розширити, наскільки це потрібно в регіоні, де його використовують.
Частина III – Активація інтересів та досвіду
У цій частині – пошуки двох типів інформації. По-перше, визначається, чи людина міркувала про початок власного бізнесу. По-друге, запитується, чи вона заангажована в тому чи іншому бізнесі зараз.
Коли запитуєте людей про бізнес, важливо наголосити, що ваша група зацікавлена в будь-якому різновиді підприємницької діяльності. Це може бути догляд за дітьми, продаж парфумів сусідам, шиття, скління вікон, догляд за газонами і т.п. Подекуди люди не схильні називати подібні заняття бізнесом. Тож інтерв’юер повинен дати ясно зрозуміти, що його цікавить будь-яка діяльність для заробляння грошей. Справа в тому, що більшість малих підприємств виростає крок за кроком і часто найважливішим кроком є перший – продаж будь-яких товарів чи послуг.
Це стане найважливішою інформацією в Частині III для лідерів та груп, що працюють над розбудовою ресурсів. Допомога зруйнує бар’єри в роботі лідерів і груп, що розвивають ресурси.
Запитання Бо визначає фактори, які могли б допомогти розпочати справу. Допомога у вирішенні цих проблем – ось роль місцевих лідерів і груп, відданих розвитку місцевих талантів і ресурсів.
Частина IV — Особиста інформація
Занотовані дані – це мінімум інформації, зазвичай необхідної для руху далі. Однак може бути додана й інша інформація, якщо вона буде корисною для розвитку здібностей людини.
* – джерело: Джон П. Кретцманн, Джон Л.Макнайт “Розбудова громад за рахунок внутрішніх ресурсів. Шлях до відкриття й мобілізації ресурсів громади”, Київ, 2006 рік
Інститут розвитку внутрішніх ресурсів громади
Інститут вивчення політики
Північно-Західний університет
(переклад на українську мову – Оксана Іванюк та Сергій Іванюк, керівник проекту з перекладу та видання книги – Юрій Третяк, виконавчий директор асоціації агенцій регіонального розвитку України)
Розміщення матеріалу дозволено Асоціацією агенцій регіонального розвитку України.
Українське видання здійснено за підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Міжнародного фонду “Відродження”.