Розбудова в Україні демократичної системи зробила владу, зокрема місцеву, надзвичайно залежною від громадян. Громадяни мають достатньо широкий спектр, передбачених законом можливостей, щоб впливати на діяльність влади. За таких умов органи місцевого самоврядування перестають бути просто управлінськими органами, з’являється потреба в справжніх публічних політиках, здатних вести діалог з громадою, відстоювати власну точку зору, переконувати інших і в той же час відчувати свіжі, продуктивні ідеї, що ьдуть від людей та впроваджувати їх у життя.
Водночас старі стереотипи ще продовжують існувати. Принаймні деякі представники влади все ще вважають, що процес управління – справа фахівців і аматорам з вулиці не варто впливати на цей процес та й взагалі знати про нього щось окрім готових рішень-наказів. Значна ж частина громадян вважає, що влада в своїй діяльності керується лише вказівками згори, або ж пріоритетами власної вигоди. Дехто ж думає, що влада повинна дбати про громадян, як про власних дітей, забезпечуючи їм все з бездонної державної кишені. В 1994 році до влади на муніципальному рівні вперше прийшли люди, які повірили в те, що зможуть змінити життя своїх населених пунктів на краще.
Але життя внесло свої корективи. Розвал економіки, падіння доходів привело до того, що бюджети міст, особливо районного значення, почали формуватись по залишковому принципу, із розрахунку 70% до потреби. Мені довелося в цей час бути міським головою невеликого, але дуже чудового старовинного міста Хорол на Полтавщині. Поставивши за головне – введення енергозберігаючої технології та економію коштів ми змогли перевиконати бюджет і дуже сподівалися, що в наступному році використаємо ці кошти на благоустрій міста. Але при складанні бюджету на 1995 рік ми знову отримали 70% від необхідного, зекономлені кошти нам не повернули.
Тоді ми, міські голови, зрозуміли, що лише маючи громадську організацію, об’єднавшись разом , зможемо себе захищати. В грудні 1995 року була створена асоціація міст Полтавщини (АМП), яка ввійшла асоційованим членом АМУ. В 2000 році на її базі створено Полтавське регіональне відділення Асоціації міст України.
З того часу ми постійно відслідковуємо процес формування бюджету на наступний рік та процес виконання бюджету.
Питання регулярно розглядаються на загальних зборах, де ретельно аналізується сам бюджетний процес та виробляються пропозиції, які направляємо до обласних структур, Верховної Ради та Кабінету Міністрів. В містах проводимо громадські слухання по формуванню бюджетів. Саме на цих слуханнях влада залучається підтримкою громади у відстоюванні своїх інтересів області. Все, що проводилось нами, включаючи пікетування обласної ради при прийнятті бюджету, зводилось до одного – змінити бюджетну політику в державі. Ми вимагали: по-перше, законодавчо розібратись, хто за що відповідає і хто що фінансує. Це тому, що з кожним роком на громади скочувались все нові і нові обов’язки, які не були підкріплені фінансово. Це вело до заборгованості місцевих бюджетів та зростання невдоволення мешканців місцевою владою. По-друге, прозорого і чесного розподілу коштів між бюджетами, враховуючи чисельність населених пунктів, а не те, як хто зможе ви клянчити їх у державних адміністраціях. Ми вимагали закріпити за територіальними громадами на довготривалий термін основні джерела доходів, виключивши місцеві податки і збори з основних видів доходів. По-третє, ми пропонували ввести зацікавленість областей в нарощуванні доходів, адже перевиконання доходної частини дає місцевим бюджетам додаткові кошти, а від цього виграє і державний бюджет. Взагалі, пропонували бюджет на наступний рік приймати своєчасно. Ми вважаємо, що з поставленою задачею справились, оскільки в березні 2001 року був ухвалений Бюджетний кодекс. А тепер про те, що він дає територіальним громадам. Головним ми вважаємо те, що знято напругу між територіальними громадами і областю. Формульний підхід до формування бюджету та вимога Бюджетного кодексу, що бюджет має бути прозорим і надрукованим в пресі, чи оприлюднений в якийсь інший спосіб, дає можливість жителям зрозуміти, що різний рівень життя в подібних громадах залежить від влади, яку вони вибрали на місцях. Зараз Ради міст обласного значення працюють над тим, як найефективніше використати податки, що надходять від держави і підняти місцеві надходження. Міста районного значення, селища та села мріють про той час, коли буде знято систему коригуючи коефіцієнтів, яка існує зараз і дає можливість обласній, а ще більше районній адміністрації розподіляти бюджети на свій розсуд. Ми віримо, що цей процес буде розпочато з 2004 року і нас це радує. Виконання програми створення регіональних відділень АМУ”, що виконується АМУ спільно з Програмою Муніципального розвитку (ЯТІ) після прийняття Бюджетного Кодексу певною мірою підняло активність громадян в формуванні бюджетної політики. Так радник АМУ Юрій Ганущак та консультант з місцевих бюджетів ЯТІ Вероніка Гарбар стали постійними і бажаними гостями наших територіальних громад. Розроблені ними презентаційні моделі бюджетів були розміщені в газетах для всенародного обговорення.
Крім того, Асоціація постійно проводила збір даних, їх опрацювання та випуск бюлетеня фінансовий стан членів АМУ”.
Кожного року в м. Іллічівську проводяться загальні збори Асоціації міст України, де основним питанням є участь АМУ в формуванні бюджету на наступний рік”. Звернення учасників зборів направляються Президенту України, голові Верховної Ради, Кабінету Міністрів України. Нашими експертами підготовлено зміни та доповнення до Бюджетного Кодексу, які лягли в основу Закону України, взагалі, за час нашого існування ми провели 4 міжнародних конференції з Фондом Елборта, Програмою підтримки парламенту України, працюємо з Фондом Євразія. Останній захід було проведено з Західноукраїнським ресурсним центром. Крім того, ми працюємо з усіма громадськими організаціями, з якими тільки можливо працювати. Ми зустрічаємося кожного місяця з депутатами, громадськими діячами і показуємо їм досягнення, які є на Полтавщині. У кожному місті в нас є щось хороше. А якщо цей досвід втілити в своїй територіальній громаді? Ось нам закидають, що ми працюємо тільки з мерами. Ні, ми не з мерами працюємо, ми працюємо з командами від громади. Наприклад, ми проводили захід у Карлівці. Так його транслювали на все місто – було задіяне і телебачення і радіо, адже там, де міський голова не боїться сказати, як і що робиться, там і говорять відкрито. Бували в таких містах, де депутати бояться говорити правду, але то вже справа виборців – розбиратися кого вони обрали. Нас підтримують, але чомусь часто вважають, що Асоціація міст України – це законодавчий орган і не розуміють, що ми громадська організація. Ми не маємо права законодавчої ініціативи, хоча звичайно працюємо з законодавством та пропонуємо свої доповнення. Ми вважаємо, що у пас с псі можливості жити краще. От у нас всі плачуть, що все погано, а може годі плакати? Щоб життя йшло на краще, його потрібно вдосконалювати.
Олександр Безносий.
Директор регіонального відділення Асоціації міст України і громад,
м. Полтава.
Кіровоградське обласне відділення АМУ:
Валентина Іллюшкіна (0522)229841
Кіровоградський міськвиконком каб. 134
www.auc.org.ua – сайт АМУ
* – НДО-Інформ №11 (23) листопад, 2003