Визначення стратегічних цілей розпочинається з уточнення кінцевої мети (місії) організації. Важливо з’ясувати:
• чи зберігає свою актуальність мета організації у світлі проведеного аналізу
внутрішнього і зовнішнього оточення?
• чи відповідає пріоритетний напрямок діяльності організації її загальній меті?
Після коректування та уточнення загальної мети НДО можливе безпосереднє визначення стратегічної мети.
При цьому необхідно враховувати наступне:
а) стратегічні цілі повинні відповідати місії організації; вони повинні
демонструвати, що ми конкретно бажаємо досягнути у межах реалізації місії.
Наприклад, для здійснення місії організації – «пропаганда здорового способу життя»,
висувається стратегічна мета – “Протягом двох років поліпшити здоров’я дітей на
території свого району шляхом профілактичної освіти батьків”;
б) стратегічні цілі відносяться до категорії первинних і їх необхідно відрізняти від
повторних цілей, тобто конкретних завдань, спрямованих на досягнення первинних
цілей. Наприклад, стратегічною (первинною) метою організації є: «Сприяння розвитку
в Україні інвестиційної діяльності шляхом реалізації учбово-практичного комплексу
по страхуванню довгострокових інвестицій». Для реалізації цієї стратегічної мети
висувається повторна мета, спрямована на її досягнення: “Розробити учбовий курс
«Страхування довгострокових інвестицій і випробування їх у вузах України». Це
завдання є вторинним по відношенню до стратегічної мети і не входить до її розряду.
в) кількість стратегічних цілей не повинна бути великою. Цілі повинні бути тісно
взаємопов’язані між собою. Єдність і взаємозв’язок стратегічних цілей зумовлені
єдністю місії, на реалізацію якої, вони спрямовані. Наприклад, місія організації:
“Зміцнення життєвої стійкості НДО регіону шляхом активізації процесу між секторного
партнерства” здійснюється завдяки досягненню декількох взаємопов’язаних
стратегічних цілей:
· перебудова інформаційно-консультативної мережі у державних закладах культури
· професіоналізація діяльності лідерів та персоналу НДО
· підвищення рівня інформаційного впливу НДО регіону на соціальне оточення
г) стратегічні цілі повинні бути реальними і відповідати конкретним умовам
діяльності організації і коштам, що є у її розпорядженні. Наприклад: для організації, яка працює у сільській місцевості і не має відповідного кадрового і технічного потенціалу, не реально у якості стратегічного висувати завдання: “Навчання молоді інформаційним технологіям”;
д) стратегічні цілі повинні бути доступними для перевірки і сконцентрованими на
результатах. Мета може формулювати у якісному або кількісному вимірюванні. Наприклад, мета, що кількісно вимірюється, може бути сформульована таким чином :проведення 20 тренінгів, створення 2 нових територіальних одиниць.
Складніше вимірюються якісні формулювання стратегічних цілей. Наприклад: “допомога керівникам підприємств, організацій у їх рості, розвитку їх здібностей, збагаченню їх знань”.
У цьому випадку важче орієнтуватися як по відношенню шкали виміру, так і по відношенню дій, необхідних для досягнення цілей.
Ось чому цілі, сформульовані в якісному виразі, вимагають уточнення, деталізації та конкретизації. У наведеному вище прикладі необхідно було точно визначити, який зміст містить поняття “здібності підприємця”.
* – Азарова Т.В. Абрамов Л.К. Стратегічне планування діяльності НДО – Кіровоград: ЦПТІ, 2000 – 92 с., розділ 2.6.