Для реалізації стратегічної мети, як правило, розробляються декілька альтернативних варіантів її досягнення. Кожний варіант являє собою можливий шлях досягнення стратегічної мети і включає в себе певні методи, заходи, дії.
Цей етап планування найбільш творчий. Група, розробляючи стратегію організації, повинна використати різноманітні методи, що активізують розумовий процес: “мозковий штурм”, брейнстромінг, метод морфологічного аналізу, метод фок сильних об’єктів та інші.
Наприклад, метод морфологічного аналізу полягає у тому, що спочатку виділяють головні характеристики об’єкту – осі, потім щодо кожної з них записують всякі варіанти – елементи. Так, розглядаючи проблему надання допомоги керівникам підприємств і організацій у підвищенні їх професіоналізму у якості осі можна взяти : створення бізнес – центру, представленого тренерами-консультантам; створення бюро “ноу-хау”, що розробляє стандарти в області управління підприємством. Елементами ж для осі “бізнес – центр” будуть: консультації по бізнес – плану;
Проведення семінару-тренінгу по менеджменту, надання інформаційної допомоги підприємствам через мережу Інтернет та ін. Маючи запис, по всіх осях, і комбінуючи поєднання різних елементів, можна отримати достатню кількість можливих варіантів. При цьому у поле зору можуть потрапити несподівані поєднання, які навряд би прийшли у голову.
Сприяє інтенсифікації пошуку альтернативних стратегій і метод контрольних питань, який передбачає для цієї мети список наведених питань, наприклад :
“А якщо зробити навпаки? А якщо змінити функціональну структуру організації?
А якщо мати на увазі не якісні, а кількісні показники, наприклад, збільшити кількість підприємців, які відвідують щотижневі учбові семінари-тренінги?”
При розробці альтернативних стратегій доцільно брати до уваги наступні рекомендації:
• Недоцільно нарощувати кількість програм, якими вже займаються інші організації. Програма, що пропонується повинна бути оригінальною, новаторською, унікальною.
• При розробці програм доцільно використати переваги своєї організації і спираючись на них, відпрацьовувати програми, що пропонуються клієнтам.
• Необхідно рахуватися з потребами своїх потенційних клієнтів ; важливо мати мужність відмовитися від тих напрямів, послуг, які втратили актуальність і привабливість для клієнтів.
* – Азарова Т.В. Абрамов Л.К. Стратегічне планування діяльності НДО – Кіровоград:ЦПТІ, 2000 – 92 с., розділ 2.7.