• Поняття «корпоративне спонсорство» *

    • 13.05.2010
    • Опубліковано : admin
    • 0 Коментар
    • 232
    • Роздрукувати

    Проблема корпоративного спонсорства багатогранна. Вона повязана із зясуванням таких питань:

              Хто є субєктом корпоративного спонсорства?

              Як потенційні спонсори ставляться до організацій третього сектору? Що їх спонукає надавати допомогу НДО?

              В яких формах і за якими напрямками може здійснюватись корпоративне спонсорство?

              Які переваги і які недоліки має корпоративне спонсорство в порівнянні з іншими джерелами фінансування НДО?

              Як громадські організації повинні будувати свою роботу з метою отримання спонсорської підтримки?

    Для відповідей на ці та багато інших питань необхідно перед усім зясувати суть поняттякорпоративне спонсорство“, тобто виділити притаманні йому ознаки.

    Термінкорпоративне спонсорстводоволі часто зустрічається на сторінках періодичних видань, які висвітлюють діяльність організацій третього сектору. Так, у всеукраїнському журналіПерехрестядля громадських організацій і благодійних фондів є рубрика з такою ж назвою, у ній розкривається досвід підтримки третього сектору бізнесструктурами, а також описується, як ці процеси відбуваються за кордоном.

    Поняттякорпоративне спонсорствоприйшло в обіг організацій третього сектору України із розвинутих держав з ринковою економікою і усталеними демократичними традиціями.

    Теоретичні основи корпоративного спонсорства всебічно вивчаються багатьма закордонними організаціями і установами. Громадські організації України використовують лише окремі рекомендації цих досліджень, адже діяльність НДО України відбувається в умовах, що значно відрізняються від тих реалій, які мають місце в державах із ринковою економікою. Ось чому неможливо механічно перенести досвід розвинутих країн у постсоціалістичні. Ця закономірність торкається не тільки практичного аспекту діяльності НДО, але і її теоретичного обгрунтування. Тому, багато понять з лексики розвинутих демократичних країн, що вживаються організаціями третього сектору України, не завжди адекватно відображають суттєві властивості суспільних процесів і явищ нашої країни.

    На сьогодні, в країнах з перехідною економікою, в тому числі і в Україні, є достатній практичний матеріал, узагальнення якого дозволяє отримати нові знання в області корпоративного спонсорства і поіншому підійти до трактування самого цього поняття.

    В літературі, яка присвячена діяльності громадських організацій України, сутність поняттякорпоративне спонсорствоне розкривається.

    Вивчення закордонних джерел свідчить, що у авторів не існує суттєвих розбіжностей у трактуванні цього поняттяпід корпоративним спонсорством розуміють ту фінансову допомогу, яку отримують від корпорації. Так, у словнику з фандрейзингу ми знаходимо наступне визначення:

    Корпоративне спонсорствофінансова підтримка, яка надається корпорацією в обмін на громадське визнання чи з іншою метою.”

    Як бачимо, у даному визначенні корпоративне спонсорство розглядається як підтримка, допомога у вигляді коштів, які надходять від корпорації.

    Однак, громадські організації в Україні для досягнення своїх місій потребують не тільки фінансових ресурсів, але й людських, інформаційних, матеріальнотехнічних. В умовах трансформації українського суспільства ці види підтримки бувають доволі значущими і набули широкого розповсюдження. Так, наприклад, вивчення філантропічного потенціалу українського бізнесу, проведеного Центром іновацій і розвитку ( 1999 р.), свідчить, що питома вага фінансів в системі допомоги, наданої різними бізнесструктурами НДО, складає 48%, а 52% припадають на такі види, як продукція компанії, послуги, приміщення, продукти харчування. Останні види підтримки неможна ігнорувати, тому що окрім фінансової допомоги спонсора, безкоштовно отримане обладнання, приміщення, добровільна праця співробітників підприємства, фірми є також реальним внеском в реалізацію соціального проекту НДО.

    Ось чому, на наш погляд, поняттякорпоративне спонсорствонеобхідно розширити за рахунок зняття обмежень на види допомоги, які отримує НДО в результаті своєї пошукової    діяльності.

    В наведеному вище визначенні виділяється субєкт спонсорствакорпорація.

    Поняттякорпораціяє багатоаспектним. З психологічної точки зоруце група, що має організаційну структуру, а також міжособистісні відносини ділового характеру підпорядковані досягненню бажаного результату у виконанні конкретного завдання. Основними ознаками корпорації є: наявність внутрішньої структури, спільна форма діяльності, реалізація особистих цілей через групові. Безперечно, що всі перераховані психологічні ознаки властиві корпорації, як субєкту спонсорської діяльності, на відміну від пожертв, що отримують НДО від окремих осіб, корпоративний внесок в соціальний проект здійснюється внутрішньо організованою групою, що обєднана спільною діяльністю для досягнення групової мети, при цьому загальногрупова мета узгоджується з особистими цілями членів групи.

    В юридичній та економічній літературі під корпорацією зазвичай розуміють союзи і організації, створені в цілях захисту якихнебудь особистих інтересів їх учасників. Так, наприклад, корпорацією називають форму професійного обєднання (корпорація адвокатів, студентів і т. і.). В практиці діяльності організацій третього сектора такі обєднання рідко допомогають НДО, а якщо така підтримка і здійснюється, то тільки тим організаціям, напрям діяльності яких повністю співпадає зі сферою їх професійних інтересів.

    В США, Канаді і інших країнах корпорація є широко використовуваною формою акціонерного товариства, а також обєднання капіталу. В сучасному громадянському праві розвинених демократичних країн під корпорацією розуміють сукупність осіб, обєднаних будьякою діяльністю, які утворюють самостійний субєкт праваюридичну особу.

    В словнику фандрейзингу так розкривається значення цього терміну: Корпораціяце субєкт юридичних відносин неприбуткового і прибуткового сектору,  який  має  законні права   та  обовязки   та  який  користується привілеями, наданими владою чи державним законом

    Неприбуткові організації в Україні поділяються на державні і недержавні.

    Державні неприбуткові організаціїце установи, які під керівництвом державних органів (апарату держави) практично реалізують функції держави в діяльності, що повязана із створенням нематеріальних цінностей. Для державних неприбуткових установ типовою є невиробнича діяльність у сфері охорони здоровя, наукових досліджень, проектування, навчальновиховної, духовноосвітньої роботи і інше.

    Основними видами недержавних неприбуткових організацій є політичні партії, професійні спілки, релігійні організації і церкви, організації самоврядування населення, добровільні страхові і пенсійні фонди, а також благодійні фонди і громадські організації. Характерна особливість неприбуткових організацій полягає в тому, що маючи позитивне сальдо платежів, вони повинні використовувати суми перевищення прибутку над витратами виключно на власний розвиток або на благодійність. Розподіл прибутку між членами організації, її засновниками чи повязаними з нею людьми неприпустимий.

    Суттєвою ознакою організацій третього сектору є неприбутковість, некомерційність/організації не створюються з метою вести підприємницьку, комерційну діяльність/. Громадська організація може отримувати допомогу також і від інших неприбуткових організацій у вигляді грошей, товарів, послуг. При цьому, спільність суттєвих ознак тих, що надають допомогу і тих, що отримують, вносить своєрідність в характер взаємовідносин між ними у порівнянні з тим, коли підтримка надходить саме від прибуткової комерційної структури.

    Ось чому, на наш погляд, поняттякорпоративне спонсорствоповинно відображати взаємовідносини між прибутковими та неприбутковими організаціями. Інакше кажучи.- корпоративну підтримку здійснює юридична особа прибуткового сектору.

    Прибутковий сектор може бути представлений різними бізнесструктурами, тобто комерційними організаціями (підприємства, заклади, фірми), що орієнтовані на отримання прибутку і мають в своєму розпорядженні матеріальні ресурси (фінанси, обладнання, приміщення, тощо). Для організацій цього спрямування головне полягає в тому, щоб створити таку структуру виробництва і продажу, яка приносить максимум прибутку власнику. Такий прагматичний підхід не виключає, однак, присутності у комерційних структур альтруїстичних цілей. Передбачається, що поведінка цих організацій підпорядковується інтересам суспільства і спрямована на забезпечення споживача, а винагорода за ці послуги повинна визначатися критеріями справедливості, а не намаганням отримати максимальну користь тільки для себе.

    Альтруїстичні покликання у сукупності зі спрямуванням до справедливості, почуттям відповідальності за стабільність суспільства складають основу для того, щоб бізнесструктура стала субєктом корпоративного спонсорства.

    В дефініцію поняття автори з позиції теорії «користіобміну» включають мету корпоративної підтримки. Це – “громадське визнання або будьяка інша мета“. Вважаємо, що акцент має бути поставлений не на мотивах, що спонукають здійснювати підтримку НДО, а на результат, який можна отримати за допомогою цієї підтримки. Цей результат завжди повинен сприяти реалізації місії громадської організації.

    Що стосується мотиваційного аспекту, то його можна відобразити з позиції діяльнісного підходу, через узагальнення системи понять прийнятої у сучасній філантропії: благодійність, доброчинність, пожертва, благодіяння. На основі перекладу тлумачень англійською мовою основних принципів та форм філантропії у різних країнах, автори так розкривають сутність понять:

    Благодійністьальтруїстична діяльність спрямована на надання фінансової та іншої допомоги тим, хто її потребує, на поліпшення умов функціонування суспільства чи його частини.

    Доброчинністьдарування коштів, здійснене з благодійницькою метою; грант, дар, премія чи внесок в благодійний заклад.

    Благодіянняакт, метою якого є добробут інших. Добровільна щедрість.

    Пожертвадарунок, який одержувачу не потрібно компенсувати.

    Безперечно, здійснюючи підтримку НДО, спонсор може використовувати цей акт для власних рекламних цілей або для створення позитивного іміджу. Однак спонсорство завжди спрямовано на добробут інших, воно здійснюється добровільно зі свободою вибору, зі згоди без вагань надати допомогу у вигляді коштів чи послуг. Тому в основі пожертв частіше за все покладено безкорисність, тобто альтруїзм.

    Таким чином, термін «корпоративне спонсорство» дуже близько примикає до розкритих вище понять, оскільки:

             Корпоративне спонсорство існує у формі подарунка;

             Подарунок здійснюється у вигляді фінансів та іншої підтримки;

             Спонсор вільний у виборі обєкту допомоги, тому що її надають тим, кому вона необхідна;

             Підтримка здійснюється з метою покращення умов суспільства або певної його частини,-

             Допомога може здійснюватись без посередників, на основі домовленості між спонсором і НДО;

             Спонсор здійснює допомогу у реалізації певного благодійного проекту в повному обсязі.

    До тепер ми розглядали корпоративне спонсорство з боку субєкту, який здійснює допомогу. Такий однобічний підхід не розкриває всіх суттєвих ознак поняття, так як не бере до уваги іншу сторонутого, кому надається допомога. А насправді, саме ця інша сторона ініціює процес здійснення допомоги. Роль громадської організації в цьому процесі недооцінити неможна. НДО є не пасивним обєктом впливу спонсора, вона є стороною, що активізує цей процес. Саме громадська організація визначає для досягнення яких цілей їй потрібна спонсорська підтримка, в якому обсязі, в якому вигляді. Аналізуючи свої внутрішні ресурси і вивчаючи можливості конкретних бізнесструктур, вона формулює певні завдання, планує і проводить систему взаємоповязаних взаємовигідних заходів, що спонукають потенційного спонсора зробити внесок в реалізацію соціального проекту.

     

    * – Азарова Т.В. Абрамов Л.К. Теорія та методика корпоративного спонсорства – Кіровоград:ЦПТІ, 2003 – 124 с., розділ 1.1.

Немає коментарів

Додати коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *

Календар подiй

Листопад
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Грудень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Січень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Лютий
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Березень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Квітень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Травень
2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Найближчі події

ПІДТРИМАТИ НАШУ ДІЯЛЬНІСТЬ

Найменування юридичної особи – Громадська організація “Кіровоградське обласне об’єднання громадян «Інститут соціокультурного менеджменту”.

Код ЄДРПОУ – 26114563.

Номер рахунку -UA523052990000026008015106552

Призначення переказу – Безповоротна фінансова допомога