Створенню інформаційно-консультативної мережі на базі закладів культури передувала мотиваційно-підготовча робота, мета якої полягала в тому, щоби викликати у потенційних партнерів позитивне ставлення до третього сектора і організацій, що до нього входять, сформувати у працівників культури громадську думку, ціннісні орієнтації, завдяки яким НДО оцінюватимуться як реальна сила, зорієнтована на рішення соціальних проблем.
Мотиваційно-підготовча робота включала в себе наступні аспекти:
• Ознайомлення працівників культури з третім сектором в Україні та організаціями, що становлять його інфраструктуру
• Презентація ЦПТІ перед працівниками закладів культури.
Рішення цих задач виконувалось шляхом встановлення особистих контактів членів ЦПТІ з працівниками обласного управління культури, обласного Будинку народної творчості. У ділових переговорах персонал ЦПТІ, доводячи керівництву управління культури необхідність співпраці НДО з районними будинками культури (РБК), показував спільність інтересів та можливість отримання обопільної користі.
Важливим напрямком мотиваційно-підготовчого етапу було виявлення працівників РБК, які виказували зацікавлення ідеєю виконання партнерських відносин з НДО і володіючих необхідними здібностями для надання інформаційної і консультативної підтримки. У результаті підготовчої роботи ЦПТІ визначився з вибором партнерів: у містах області та районних центрах відібрано десять РБК, що склали основну базу для розвитку інформаційно-консультативної мережі для НДО.
Основні задачі інформаційно-консультативного пункту (ІКП):
• Створити місцевим громадським організаціям сприятливі умови для використання інформаційних ресурсів вітчизняних і зарубіжних НДО.
• Сприяти підвищенню професіоналізму кадрового потенціалу громадських організацій району.
Для рішення цих задач ІКП, використовуючи ресурси РБК та ЦПТІ, надає наступні послуги:
• надає приміщення для інформаційних сесій, масових заходів, для групових та індивідуальних консультацій, для неформального спілкування членів НДО;
• надає необхідне обладнання та інформаційні матеріали для заходів, що проводяться НДО;
• надає об’ єкти матеріальної та духовної культури;
• надає довідково-інформаційні матеріали, які є в методичному кабінеті ІКП;
• надає право користування бібліотекою методичного кабінету ІКП;
• розповсюджує літературу, методичні матеріали серед НДО свого регіону;
• своєчасно інформує НДО щодо ситуації яка складається у соціальній сфері;
• проводить консультації з різних напрямків діяльності НДО;
• підтримує зв’язок з місцевими ЗМІ.
Ефективному і якісному виконанню цих функцій сприяє підтримка, яку надає інформаційно-консультативному пункту ресурсний центр. ЦПТІ надає ІКП такі послуги:
• надає необхідні у його діяльності книги, журнали, інформаційні бюлетені, методичні матеріали а також посібник «Методика надання консультативних послуг регіональним НДО» та навчальні посібники для «Школи лідерів НДО»;
• надає офісну техніку і зв’язок;
• надає можливість користуватися Інтернет;
• надає користування базами даних:
о фондів, що працюють в Україні та країнах СНД;
о НДО області;
о Юридичної та бухгалтерської інформації. У кожному ІКП було оформлено методичний кабінет, де знаходяться матеріали для підвищення кваліфікації персоналу НДО та їх самостійної роботи. Для цього у кабінеті є бібліотека теоретичної та навчально-методичної літератури з постійним її поповненням новими виданнями, добірка журнальних статей, інформаційних бюлетенів НДО, списки рекомендованої літератури, тематичні картотеки книг, довідники з окремих напрямків діяльності НДО (освіта, мистецтво, спорт та ін.), нормативно-правові документи, котрі регулюють діяльність НДО.
Методист ІКП складає довідково-бібліографічний апарат та інформує членів НДО про нові надходження, допомагає лідерам і членам НДО в оволодінні бібліотечно-бібліографічними знаннями, організовує доступ до фонду, виконує обробку книжного фонду.
Спільно з активістами ІКП методист проводить роботу з пропаганди найцікавіших та найкорисніших видань (бесіди, огляди, виставки).
Крім бібліотеки в ІКП є спеціально оформлені матеріали, що відображають досвід рішення громадськими організаціями соціальних проблем. У кабінетах є зразки плакатів, пакету документів по проекту, короткі пам’ятки щодо фінансового менеджменту, зразки сценаріїв масових заходів, що проводяться в РБК, стенограми презентацій проектів.
Таким чином, ІКП як структурний елемент ресурсного центру об’єднує зусилля громадських організацій свого регіону, підвищує активність населення у вирішенні соціальних проблем шляхом створення умов для своєчасного використання професійними НДО інформаційних ресурсів вітчизняних і зарубіжних НДО.
* – Азарова Т.В., Абрамов Л.К. Інформаційне забезпечення процесу вирішення соціальних проблем на місцевому рівні – кіровоград:ІСКМ, 2003 – 116с., розділ 7.2.