Дана стаття розкриває основні підходи у формуванні соціального здоров’я школярів в умовах громадсько-активної школи.
Загальні процеси реформування освіти в Україні потребують нових підходів до управління загальноосвітнім навчальним закладом, а саме переходу до державно-громадського управління. Новою моделлю освітнього закладу, що покликана реалізувати дані реформи є модель громадсько-активної школи, діяльність якої спрямована на зміцнення здоров’я дітей.
Концепція громадсько-активної школи передбачає розвиток і розбудову трьох основних компонентів: волонтерства, партнерства, демократизації. Ми намагаємося використовувати досвід громадсько-активних шкіл світу, України у тому числі і досвід шкіл Кіровоградської області. Інтеграція моделей громадсько-активної школи і школи сприяння здоров’я дає змогу напрацювати ідеї здоров`я-збереження.
На жаль, загальновизнаним є факт, що соціальне нездоров`я з кожним роком вражає все більше дітей та підлітків. Це виражається у зростанні злочинів серед учнівської молоді. Проблема соціального здоров`я сьогодні чи не найактуальніша в шкільній освіті. Останнім часом вивчення проблеми соціального здоров’я взагалі та розкриття сутності поняття “соціальне здоров’я особистості” зокрема привертає все більше уваги вітчизняних і зарубіжних учених. Дослідження різних аспектів даної проблеми знайшли відображення у працях Т. Башкиревої, Л. Горяної, С. Кириленко, В. Колесова, Л. Колпіна, А. Мишиної, В. Мягких, Г. Нікіфорова, В. Бабича та інших. Проблема соціального здоров’я підростаючого покоління набула актуальності у вітчизняних та зарубіжних дослідженнях. Водночас можна зазначити, що в Україні недостатньо уваги приділяється зазначеній проблемі, незважаючи на те, що питання формування соціального здоров’я сучасної української молоді є нагальним. Вітчизняна вчена С.Свириденко окреслює соціальне здоров’я як функціонування особистості в ролі повноправного члена суспільства, його безконфліктну взаємодію з навколишнім світом, доброзичливі взаємини у колективі однолітків, у сім’ї, суспільстві [3].
У наукових працях С. Кириленко визначено критеріальні показники соціального здоров’я: сформованість у школяра громадянської відповідальності, позитивно спрямовану комунікативність, доброзичливість у ставленні до близького і далекого оточення, здатність до самоактуалізації у колективі, наявність правової свідомості та законослухняності, активність та ініціативність у дотриманні вимог здорового способу життя, спрямування до самовиховання [4].
Російський вчений В.І. Колєсов виокремлює такі показники соціального здоров’я: соціокультурна активність; здатність до диференціації соціальних явищ за критеріями моральних норм; здатність до інтелектуалізації особистої діяльності; здатність до ідентифікації себе з елементами кумулятивної групи; здатність особистості відчувати свободу у спокої; здатність до самоорганізації і організації взаємодії з соціумом; здатність до критичного мислення; здатність до саморефлексії; здатність відчувати почуття довіри до людей [2].
Соціально- здорові люди сповідують систему ідеалів, яка не дозволяє їм здійснити протиправні або аморальні вчинки, що завдають шкоди іншим людям. Ми, вчителі Іванівської ЗШ, прагнемо повернути школі її власне призначення: стати інститутом соціального оздоровлення підростаючого покоління, виховувати гуманну людину, яка буде брати активну участь у житті громади, суспільства.
Зрозуміло, що початковий досвід гуманного ставлення дитина набуває в сім`ї. Привітність, чуйність, проникливість батьків по відношенню до дітей, один до одного, до інших людей – це благородний ґрунт для виховання гуманних відчуттів. Тому завдання школи полягає у розвитку батьківського самоврядування, результатом якого повинно стати усвідомлення батьками необхідності активної участі у справах школи. Адже учні і батьки – це той колектив, який формує громадську думку.
Стрімкі соціально-економічні зміни, що відбуваються останнім часом в Україні, на жаль, не сприяли покращенню стану здоров`я її мешканців. Збільшується кількість дітей, у яких фіксуються ті чи інші захворювання, які нерідко ускладнюються хронічним перебігом. Проблема полягає не лише в погіршенні соматичного здоров`я, але і його інших складових – духовного, психічного, соціального.
Соціальне здоров`я – це багатоаспектний і полі -функціональний чинник здорового способу життя, який є провідною ланкою в міжособистісних стосунках: особистості із суспільством, підлітка з батьками, підлітка з оточенням [1].
Наша школа є не тільки центром виховання дітей, а й соціокультурним центром мікрорайону, що отримує реальну допомогу і підтримку від місцевого співтовариства комерційних структур, влади. Це співробітництво стало взаємовигідним. Школа відкрила свої двері для громади, а громада підтримує школу. Сьогодні у нашому закладі проводяться різні заходи (збори, зустрічі, круглі столи), що є частиною вирішення певної проблеми місцевого соціуму. На цих заходах закладаються основи для налагодження між людьми відносин довіри, єдності, без яких не можлива спільна діяльність членів громади в інтересах процвітання й добробуту кожного. Створена громадська організація «Іванівська Веселка», активними членами якої є вчителі, батьки, учні, дає змогу залучати кошти іноземних фондів та програм («Відродження», «Місцевий розвиток орієнтований на громаду» та ін.) для розвитку нашої території.
Саме в умовах розвитку моделі громадсько-активної школи можна ефективно вирішувати проблеми зміцнення соціального здоров`я школярів. Зауважимо, що ідея співпраці школи з місцевою громадою є пріоритетною концепцією суспільно-орієнтованої освіти, основні напрями якої впроваджуються в діяльність Іванівської школи.
Волонтерство – найпопулярніший компонент моделі громадсько-активної школи. Суть цього компонента полягає в створені організованої системи, яка перетворює волонтерство у невід’ємну частину шкільного життя. Завдання нашого педколективу полягає в тому, щоб залучити до волонтерської роботи не лише учнів, а й батьків, інших членів громади. Ця система сприяє тому, щоб учні залишались активними членами своєї громади, навіть і тоді, коли закінчать школу. Адже саме сьогодні слід повернути давню добру українську традицію – робити великі справи гуртом, громадою. Ніколи наші предки не будували оселю, не копали криницю, не сіяли й не жали одноосібно. Все робилося толокою. Отже, почуття взаємодопомоги, милосердя, доброти, яке було притаманне нашим дідам, прадідам, повинне сьогодні відродитись. І наш педколектив працює над цим. Слова відомої поетеси Ліни Костенко:
«Віддай людині крихітку себе, за це душа поповнюється світлом»,-cтали девізом волонтерів школи. Загін «Добротворець», який діє вже три роки, має на своєму рахунку цілу низку добрих справ.
А починалося все з того, що члени педагогічного колективу донесли до розуміння дітей, змогли переконати їх у тому, що покликання кожної людини – творити добро, адже лише людська доброта, душевна чуйність, співпереживання, турбота про менших, слабших створюють основу щастя людини. Класні керівники, які є координаторами волонтерських заходів, формуючи волонтерську культуру, прагнуть виховати в школярів саме риси доброти, милосердя, вміння вчасно прийти на допомогу тим, хто її потребує. Саме тому до волонтерського загону прагнуть долучитися все більше учнів.
На рахунку волонтерів цілий ряд цікавих і корисних справ. Це участі в акціях «Серце до серця», «Іванку з Новоукраїнки», «Маленькі чарівники з Кіровоградщини», «Соки хворим», «Подарунок ветерану», «Дитячий майданчик» та інші.
У проведенні акції найактивнішими є молодші добровольці – волонтери 4, 5 класів. Вони так переконливо розповідають жителям села про те, на які добрі справи будуть використані зібрані кошти, що байдужих не залишається.
Окрім цього, учні-волонтери постійно турбуються про ветеранів, учасників Великої Вітчизняної війни відвідують їх, допомагають по господарству. Також діти збирають матеріали до майбутньої книги «Слід війни в моїй родині», впорядковують територію біля пам’ятників, встановленими загиблим воїнам.
Одним із напрямків діяльності волонтерського руху школи є допомога хворим, які лікуються в обласному кардіологічному центрі та районній лікарні. Так, другий рік проводиться акція «Соки хворим» Ми прагнемо, щоб і надалі наша школа була тим центром, у якому в маленькі сердечка з дитячих літ вливається щедрість милосердя, почуття взаємодопомоги, доброта, про яку Марк Твен сказав: «Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий».
У нашому селі Іванівка в рамках гуманітарної програми, що підтримувалась Міжнародним фондом «Відродження» було створено при Будинку культури Центр місцевої активності і взаємодопомоги «Ковчег», що об`єднує активних, творчих людей, які орієнтовані на ідеали громадянського суспільства, на демократизацію всіх сфер соціального життя.
Громадсько-активна школа і Центр місцевої активності поєднані спільною філософією і разом здійснюють накопичення та передачу культурного досвіду; об`єднають людей для діяльності, для задоволення соціально-культурних потреб людини або вирішення конкретних соціально-культурних завдань. Інтегруючими механізмами комплексу умов розвитку соціокультурного простору є співпраця, спільна діяльність, взаємодія на основі активної позиції всіх суб`єктів соціальної, культурної та виховної діяльності.
Отже, найважливішими показниками соціального здоров`я є соціокультурна активність; здатність до диференціації соціальних явищ за критеріями моральних норм; здатність до самоорганізації і організації взаємодії з соціумом; здатність відчувати почуття довіри до людей. Ми прагнемо виховувати таких людей, які в майбутньому стануть активними членами громади і створюватимуть умови для зміцнення соціального капіталу країни. Ольга Усач, директор Іванівської ЗШ І-ІІІ ст
Список використаних джерел:
1.Бабич В.І. Зміст і культура поняття «соціальне здоров’я підлітка»
[ Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku/16/statti/babich.htm
2. Колесов В. И. Социальное здоровье студентов/В.И. Колесов//Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. – 2009. – № 2. (42). – С. 217-229.
3. Свириденко С. Навчаємо бути здоровими : позакласна робота : 5-9 кл. / С.Свириденко. – К. : Шк. світ, 2007. – 128 с.
4.Кириленко С. В. Соціально-педагогічні умови формування культури здоров’я старшокласників : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.07 / Кириленко Світлана Володимирівна. – К., 2004. – 240 с.
* НДО-Інформ №1 (50), 2014