17 квітня 2012 року в Кіровоградському обласному художньому музеї відкрито виставку робіт видатного художника-земляка Амшея Марковича Нюренберга «Життя художника – біографія часу».
Народився Амшей Маркович 17 квітня 1887 року в Єлисаветграді (нині Кіровоград). Сім’я його в той час мешкала на вулиці Пермській.
А. Нюренберг – людина з яскравою, багатою на події біографією. Він редактор першої в Єлисаветграді газети «Червоне село», перший радянський комісар мистецтв в Одесі, один із перших рецензентів газети «Правда», художник, який за розпорядженням А.В. Луначарського був направлений у Париж для вивчення сучасного французького живопису та читання лекцій про радянське образотворче мистецтво.
Він був членом паризького Осіннього салону, художньої ради в Музеї революції, одним із фундаторів «Общества новой живописи». Друг В. Малковського, Е. Багрицького, І. Бабеля, М. Шагала, Ж. Бернарда, П. Пікассо. Тонкий живописець, майстер витонченого рисунка олівцем, літератор. Його авторству належать численні статті у «Паризькому віснику», газеті «Правда», «Известия», монографія «Сезанн», книга «Спогади, зустрічі, думки про мистецтво». Його роботи знаходяться у Третьяковській галереї та багатьох інших музеях Москви, в Ізраїлі, США, приватних колекціях. У своїй творчості він повертає до драматичних подій громадянської та Великої Вітчизняної війни, партизанського руху, революції, періоду соціалістичного будівництва.
На виставці експонується понад п’ятдесяти робіт художника, фото та документальний матеріал.
Ціла серія графічних робіт присвячена В. Маяковському (В. Маяковський за роботою в вікнах «Роста»), В.І. Леніну («Ленін на могилі К. Маркса», «Ленін в Швейцарських горах»), Великій Вітчизняній війні («Відступ», «Евакуація», «Ленінград у 1943 році», «Фашисти в музеї»). Експонуються також портрети («Портрет інженера Мурадова», «Портрет Гусєва», «Портрет молодого художника»), пейзажі («Осінній день», «У квітучому саду», «Пейзаж з яхтами»), натюрморти («Натюрморт з квітами і фруктами», «Натюрморт з рибами і помідорами»).
Та якими б різноманітними не були сюжети творчості художника тема у нього одна: людина, її радості і печалі, горе і щастя. Він зображував колгоспників, будівельників, шахтарів («Будівельники», «Колгоспниця», «На Прокопівській шахті»).
Усі роботи художника об’єднує одне: спроба осмислити різні періоди життя країни та різні грані народного характеру. Про інтерес художника до багатогранної діяльності і вміння розібратися в ній, побачити суттєве і типове свідчать його твори. Виставка ніби підсумовує шлях, пройдений художником і дає можливість ще раз повною мірою оцінити його доробок.
На виставці також представлений альбом «Избранная графика» (100 факсимільних репродукцій), який був подарований художньому музею Ольгою Юріївною Тангян, онукою художника під час її перебування в м. Кіровограді у вересні 2009 року.
Текст виступу
заступника начальника управління культури і туризму облдержадміністрації
Бабенка Олега Олександровича
на відкритті виставки творів
художника-земляка Амшея Нюренберга (1887-1979)
до 125-річниці від дня народження
Сьогодні відкриваємо виставку робіт художника-земляка Амшея Нюренберга (1887-1979) до 125-річниці від дня народження.
Народився Амшей Маркович 17 квітня 1887 року в Єлисаветграді (нині Кіровоград). Сім’я його в той час мешкала на вулиці Пермський.
А. Нюренберг – людина з яскравою, багатою на події біографією. Він редактор першої в Єлисаветграді газети «Червоне село», перший радянський комісар мистецтв в Одесі, один із перших рецензентів газети «Правда», художник, який за розпорядженням А.В. Луначарського був направлений у Париж для вивчення сучасного французького живопису та читання лекцій про радянське образотворче мистецтво. Тонкий живописець, майстер витонченого рисунка олівцем, літератор.
Його роботи знаходяться у Третьяковській галереї та багатьох інших музеях Москви, в Ізраїлі, США, приватних колекціях. У своїй творчості він повертає до драматичних подій громадянської та Великої Вітчизняної війни, партизанського руху, революції, періоду соціалістичного будівництва.
Усі роботи художника об’єднує одне: спроба осмислити різні періоди життя країни та різні грані народного характеру. Про інтерес художника до багатогранної діяльності і вміння розібратися в ній, побачити суттєве і типове свідчать його твори. Виставка ніби підсумовує шлях, пройдений художником і дає можливість ще раз повною мірою оцінити його доробок.