Невербальні засоби спілкування відіграють важливу роль у процесі надання психологічної підтримки. Вони дозволяють дізнатися емоції, наміри та почуття людини без використання слів. В цьому матеріалі ми пропонуємо добірку вправ з нашого Гайду тренінгу з психосоціальної підтримки для жителів громад, в тому числі ВПО, які допоможуть розвинути навички сприйняття та інтерпретації невербальних сигналів.
- Вправа «Перше враження»
Запропонуйте учасницям/цям сісти напівколом. Завдання: тренер/-ка показує фото людини, а учасники/-ці мають пояснити, яку вони бачать людину на картинці та яке перше враження вона викликає, яка вона? Після того, як учасники/-ці поділяться своїм враження, розкажіть хто ця людина.
Питання для обговорень: – Які почуття виникли у вас, коли ви дізналися факти про людей на зображеннях? – Які були основні фактори, що вплинули на ваші перші враження? – Чому часто перші враження можуть бути неточними або зманіпульованими? – Які можуть бути негативні наслідки від побудови вражень на основі перших спостережень? – Під якими умовами можуть змінитися ваші перші враження про когось? – Будь ласка, поділіться власними прикладами, коли ви помилялись у перших враженнях про іншу людину.
2. Вправа «Сурдоперекладачі»
Запропонуйте учасникам/-цям поділитись на пари та роздайте кожній парі текст невеликого віршика. Кожна пара по черзі повинна виступити перед іншими учасниками/-цями. Під час того, як один з партнерів читає вірш, інший стоїть біля нього і виконує роль сурдоперекладача, передаючи зміст тексту за допомогою міміки та жестів.
3. Вправа «Дзеркало»
Тренер/-ка: «Віддзеркалення – дуже корисно і цьому треба вчитись, оскільки в процесі взаємодії, щоб налаштуватись і визвати до себе довіру вашого партнера по спілкуванню, можна використати такий прийом, як віддзеркалення. Так невербально людина з вами вже на одній хвилі і сприймає вас за свого. Якщо Ви зможете відзеркалювати хоча б деякі пози, рухи, жести це налаштовує людину на довірливі стосунки з вами».
Учасники/-ці діляться парам і один/одна з учасників/-ць пари буде показувати жест, а інший спробує його повторити (зімітувати) за партнером. Приклади завдань: пришиваємо ґудзик; збираємося в дорогу; місимо тісто і печемо пиріг; фарбуємо вії; виступаємо на сцені тощо. Запропонуйте учасникам/-цям самим придумати такі завдання.
4. Вправа «Малювання удвох»
Поділіть учасників/-ць по парам, роздайте папір та один олівець чи фломастер на двох. Завдання полягає у тому, щоб намалювати тварину чи птаха тримаючи олівець зразу вдвох. При цьому – розмовляти не можна.
5. Вправа «Подарунок жестами»
Запропонуйте учасникам/-цям сісти напівколом та поясніть завдання до вправи: «Вам необхідно подумати, який подарунок Ви можете зробити кожному членові групи, а потім зобразіть його невербально. Всі учасники/ці мають вгадати, що саме подаровано».